Show simple item record

dc.contributor.authorCataldo, Luz María
dc.date.accessioned2012-06-20T09:29:26Z
dc.date.available2012-06-20T09:29:26Z
dc.date.issued2012-06-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29415
dc.description.abstractEtt syfte med denna studie är att undersöka idéer och attityder hos sex lärare om användningen av musik och drama som pedagogisk metod för elever i sjunde till nionde klass. Ett annat syfte är att undersöka om musik och drama är en del av en strategi för att motivera eleverna att lära sig ett nytt språk och om deras läroböcker verkligen inkluderar kreativa aktiviteter som musik och drama. Följande frågeställningar utgjorde grunden för vår undersökning: * Hur beskriver lärarna användningen av musik och drama i sina klassrum? * Vilka attityder har lärare i användningen av musik och drama i sin undervisning? * Vilka är fördelarna och nackdelarna med att använda musik och drama i språkinlärningen enligt lärarna? * Hur uppfattar lärarna elevers attityder till användning av musik och drama i moderna språk klassrummet? * Vilken typ av aktiviteter ingår i läroböckerna i förhållande till musik och drama? Undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod. Sex lärare på tre grundskolor i år 7-9 har intervjuats. Resultatet visar att lärarna tycker att aktiviteterna musik och drama är viktigt för elever som inte har spanska som modersmål för att kunna utöka sitt ordförråd och uttal till en funktionell nivå. De flesta anser att det finns mer fördelar än nackdelar med dessa kreativa aktiviteter. Fördelarna ligger i själva motivationen för att förstärka elevernas självförtroende och deras sätt att kommunicera genom att använda musik och drama. En nackdel är elevernas eller lärarnas omotiverade attityder som gör att aktiviteterna inte fungerar. Det gemensamma man såg hos respondenterna handlade dels om att de flesta lärare vill arbeta med musik och drama för att undervisningen blir mer aktiv och dels att deras läroböcker har tillräckligt med kreativa aktiviteter.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i spanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2012-023sv
dc.subjectlengua extranjerasv
dc.subjectactividades creativassv
dc.subjectaprendizajesv
dc.subjectenseñanzasv
dc.subjectmotivaciónsv
dc.titleMúsica y drama en las aulas de lengua extranjera - Un estudio cualitativo sobre cómo seis profesores de español como lengua extranjera utilizan la música y el drama como método educativo.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record