dc.contributor.author | Cataldo, Luz María | |
dc.date.accessioned | 2012-06-20T09:29:26Z | |
dc.date.available | 2012-06-20T09:29:26Z | |
dc.date.issued | 2012-06-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29415 | |
dc.description.abstract | Ett syfte med denna studie är att undersöka idéer och attityder hos sex lärare om användningen av musik och drama som pedagogisk metod för elever i sjunde till nionde klass. Ett annat syfte är att undersöka om musik och drama är en del av en strategi för att motivera eleverna att lära sig ett nytt språk och om deras läroböcker verkligen inkluderar kreativa aktiviteter som musik och drama.
Följande frågeställningar utgjorde grunden för vår undersökning:
* Hur beskriver lärarna användningen av musik och drama i sina klassrum?
* Vilka attityder har lärare i användningen av musik och drama i sin undervisning?
* Vilka är fördelarna och nackdelarna med att använda musik och drama i språkinlärningen enligt lärarna?
* Hur uppfattar lärarna elevers attityder till användning av musik och drama i moderna språk klassrummet?
* Vilken typ av aktiviteter ingår i läroböckerna i förhållande till musik och drama?
Undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod. Sex lärare på tre grundskolor i år 7-9 har intervjuats.
Resultatet visar att lärarna tycker att aktiviteterna musik och drama är viktigt för elever som inte har spanska som modersmål för att kunna utöka sitt ordförråd och uttal till en funktionell nivå. De flesta anser att det finns mer fördelar än nackdelar med dessa kreativa aktiviteter. Fördelarna ligger i själva motivationen för att förstärka elevernas självförtroende och deras sätt att kommunicera genom att använda musik och drama. En nackdel är elevernas eller lärarnas omotiverade attityder som gör att aktiviteterna inte fungerar. Det gemensamma man såg hos respondenterna handlade dels om att de flesta lärare vill arbeta med musik och drama för att undervisningen blir mer aktiv och dels att deras läroböcker har tillräckligt med kreativa aktiviteter. | sv |
dc.language.iso | spa | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidatuppsats i spanska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2012-023 | sv |
dc.subject | lengua extranjera | sv |
dc.subject | actividades creativas | sv |
dc.subject | aprendizaje | sv |
dc.subject | enseñanza | sv |
dc.subject | motivación | sv |
dc.title | Música y drama en las aulas de lengua extranjera - Un estudio cualitativo sobre cómo seis profesores de español como lengua extranjera utilizan la música y el drama como método educativo. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |