• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling?

Abstract
Institution Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD) Arbetets art Examensarbete om 10 poäng i det allmänna utbildningsområdet i Nya Lärarutbildningen. Författare Sarah Hansson, Anita Lööf och Anna Sachse Arbetets titel Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling? Syfte Syftet med arbetet har dels varit att undersöka vilken prioritet de naturorienterande ämnena har i skolan och dels vilken koppling som finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling. Frågeställning: • Når eleverna Skolverkets uppnåendemål för de naturorienterande ämnena i skolår 5? • Vilka faktorer avgör vilka ämnen som prioriteras i skolan? • Vilken koppling finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling? Metod Vi har samlat in vårt datamaterial både teoretiskt och empiriskt, dels genom litteraturstudier, dels genom en enkätundersökning riktad till pedagoger i skolår 1-6. Resultat Det verkar till stor del saknas kontroll av elevers kunskaper i förhållande till Skolverkets uppnåendemål i de naturorienterande ämnena för skolår 5. De naturorienterande ämnena tycks, enligt vår undersökning, ha låg prioritet och inslag av miljöundervisning och diskussioner om hållbar utveckling verkar till stor del saknas i skolans dagliga verksamhet. En didaktisk konsekvens av ovanstående tror vi kan vara att gemene man inte förstår vad perspektivet hållbar utveckling verkligen innebär. Nyckelord: Styrdokument, Uppnåendemål, NO-undervisning, Miljöfrågor, Hållbar utveckling
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/295
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-099.pdf (531.7Kb)
Date
2005
Author
Lööf, Anita
Hansson, Sarah
Sachse, Anna
Keywords
Uppnåendemål
NO-undervisning
Styrdokument
miljöfrågor
hållbar utveckling
Publication type
other
Series/Report no.
ht05 2611-099
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV