• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling?

Sammanfattning
Institution Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD) Arbetets art Examensarbete om 10 poäng i det allmänna utbildningsområdet i Nya Lärarutbildningen. Författare Sarah Hansson, Anita Lööf och Anna Sachse Arbetets titel Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling? Syfte Syftet med arbetet har dels varit att undersöka vilken prioritet de naturorienterande ämnena har i skolan och dels vilken koppling som finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling. Frågeställning: • Når eleverna Skolverkets uppnåendemål för de naturorienterande ämnena i skolår 5? • Vilka faktorer avgör vilka ämnen som prioriteras i skolan? • Vilken koppling finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling? Metod Vi har samlat in vårt datamaterial både teoretiskt och empiriskt, dels genom litteraturstudier, dels genom en enkätundersökning riktad till pedagoger i skolår 1-6. Resultat Det verkar till stor del saknas kontroll av elevers kunskaper i förhållande till Skolverkets uppnåendemål i de naturorienterande ämnena för skolår 5. De naturorienterande ämnena tycks, enligt vår undersökning, ha låg prioritet och inslag av miljöundervisning och diskussioner om hållbar utveckling verkar till stor del saknas i skolans dagliga verksamhet. En didaktisk konsekvens av ovanstående tror vi kan vara att gemene man inte förstår vad perspektivet hållbar utveckling verkligen innebär. Nyckelord: Styrdokument, Uppnåendemål, NO-undervisning, Miljöfrågor, Hållbar utveckling
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/295
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-099.pdf (531.7Kb)
Datum
2005
Författare
Lööf, Anita
Hansson, Sarah
Sachse, Anna
Nyckelord
Uppnåendemål
NO-undervisning
Styrdokument
miljöfrågor
hållbar utveckling
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-099
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV