Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling?
Sammanfattning
Institution Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD)
Arbetets art Examensarbete om 10 poäng i det allmänna utbildningsområdet i Nya Lärarutbildningen.
Författare Sarah Hansson, Anita Lööf och Anna Sachse
Arbetets titel Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling?
Syfte
Syftet med arbetet har dels varit att undersöka vilken prioritet de naturorienterande ämnena har i skolan och dels vilken koppling som finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling.
Frågeställning:
• Når eleverna Skolverkets uppnåendemål för de naturorienterande ämnena i skolår 5?
• Vilka faktorer avgör vilka ämnen som prioriteras i skolan?
• Vilken koppling finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling?
Metod
Vi har samlat in vårt datamaterial både teoretiskt och empiriskt, dels genom litteraturstudier, dels genom en enkätundersökning riktad till pedagoger i skolår 1-6.
Resultat
Det verkar till stor del saknas kontroll av elevers kunskaper i förhållande till Skolverkets uppnåendemål i de naturorienterande ämnena för skolår 5. De naturorienterande ämnena tycks, enligt vår undersökning, ha låg prioritet och inslag av miljöundervisning och diskussioner om hållbar utveckling verkar till stor del saknas i skolans dagliga verksamhet. En didaktisk konsekvens av ovanstående tror vi kan vara att gemene man inte förstår vad perspektivet hållbar utveckling verkligen innebär.
Nyckelord: Styrdokument, Uppnåendemål, NO-undervisning,
Miljöfrågor, Hållbar utveckling
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Lööf, Anita
Hansson, Sarah
Sachse, Anna
Nyckelord
Uppnåendemål
NO-undervisning
Styrdokument
miljöfrågor
hållbar utveckling
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-099
Språk
swe