Funktionsnedsättning och identitet – funktionsnedsatta elevers identitetsutveckling i kontakten med habiliteringsprofessioner
Abstract
Syftet är att belysa hur funktionsnedsatta gymnasieelevers identitetsutveckling påverkas av kontakten med habiliterings-
professioner.
På vilket sätt bidrar funktionsnedsättning och
mötet med habiliteringsprofessioner till unga människors identi-
tetsutveckling och vilka svårigheter och möjligheter finns det i det-
ta?
Kvalitativ studie med intervjuer.
Eleverna möter både svårigheter och möjligheter i sin identitetsutveckling i
relation till habiliteringsprofessionerna. Svårigheterna kommer av kulturella
och strukturella omständigheter i organiseringen av habiliteringsprofessioner-
nas arbete som kan påverka elevernas deltagande och initiativförmåga nega-
tivt. Elevernas självbild kan också påverkas av att införlivas i ett system av
habilitering där den oavsiktliga konsekvensen blir att eleverna definieras som
speciella och inte som andra. Integriteten kan bli lidande då många vet myck-
et om eleverna och de kan uppleva sig belysta på ett sätt som andra elever inte
är.
Möjligheterna är att kunna utmanas av habiliteringsprofessionerna i synen på
vad eleverna klarar av. Eleverna uttrycker att de lärt sig mycket om sig själva,
både om sin kropp och vad man klarar praktiskt. Det sociala i mötet med
andra elever och professionerna hjälper också till att utveckla. Allt tillsammans kan utveckla ett engagemang för det man upplever som viktigt i livet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-06-29Author
Bertilsson, Jonas
Keywords
Funktionsnedsättning
Identitet
Ungdomar
Habilitering
Rehabilitering
Language
swe