• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology / Sociologiska institutionen (-2011)
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Funktionsnedsättning och identitet – funktionsnedsatta elevers identitetsutveckling i kontakten med habiliteringsprofessioner

Sammanfattning
Syftet är att belysa hur funktionsnedsatta gymnasieelevers identitetsutveckling påverkas av kontakten med habiliterings- professioner. På vilket sätt bidrar funktionsnedsättning och mötet med habiliteringsprofessioner till unga människors identi- tetsutveckling och vilka svårigheter och möjligheter finns det i det- ta? Kvalitativ studie med intervjuer. Eleverna möter både svårigheter och möjligheter i sin identitetsutveckling i relation till habiliteringsprofessionerna. Svårigheterna kommer av kulturella och strukturella omständigheter i organiseringen av habiliteringsprofessioner- nas arbete som kan påverka elevernas deltagande och initiativförmåga nega- tivt. Elevernas självbild kan också påverkas av att införlivas i ett system av habilitering där den oavsiktliga konsekvensen blir att eleverna definieras som speciella och inte som andra. Integriteten kan bli lidande då många vet myck- et om eleverna och de kan uppleva sig belysta på ett sätt som andra elever inte är. Möjligheterna är att kunna utmanas av habiliteringsprofessionerna i synen på vad eleverna klarar av. Eleverna uttrycker att de lärt sig mycket om sig själva, både om sin kropp och vad man klarar praktiskt. Det sociala i mötet med andra elever och professionerna hjälper också till att utveckla. Allt tillsammans kan utveckla ett engagemang för det man upplever som viktigt i livet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29506
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )
Fil(er)
gupea_2077_29506_1.pdf (421.9Kb)
Datum
2012-06-29
Författare
Bertilsson, Jonas
Nyckelord
Funktionsnedsättning
Identitet
Ungdomar
Habilitering
Rehabilitering
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV