KONCENTRATIONSLÄSNING -vägen till mindre stress?
Sammanfattning
Bakgrund: Forskningen om koncentrationsläsning är bristfällig och daterad. Det finns skolor som menar att koncentrationsläsning minskar stress men ingen forskning finns kring koncentrationsläsning i förhållande till stress.
Syfte: Att undersöka om det finns ett samband mellan koncentrationsläsning och stress. Om det finns ett samband är syftet också att söka förklaringar till hur sambandet ser ut genom att undersöka psykosociala faktorers effekt. Frågeställningar: Har koncentrationsläsning någon inverkan på elevers upplevelse av stress? Hur påverkar de psykosociala faktorerna krav, kontroll och socialt stöd elevers upplevelse av stress? Metod: En enkätundersökning på två gymnasieskolor utfördes. Skolorna valdes utifrån en Mest-lika-design för att undersöka vilken effekt koncentrationsläsning/blockläsning har på stress. 100 st enkäter analyserades i SPSS för att undersöka eventuella samband. Resultat: Studien visar att det råder ett samband mellan koncentrationsläsning, i form av blockläsning, och stress. Avgörande för sambandet är i vilken utsträckning eleverna upplever krav. Krav var den psykosociala faktor som i störst utsträckning påverkar gymnasieelevers stress. Även kontroll och socialt stöd visade sig ha betydelse för elevernas stress vilket visade att Karaseks krav- och kontroll modell inte bara är tillämpbar på arbetsplatser utan också på skolor.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012-06-29Författare
Bratland, Anna
Nyckelord
koncentrationsläsning
blockläsning
stress
gymnasieelevers stress
stress bland ungdomar
Serie/rapportnr.
Shk
Språk
swe