• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dieselstölder i transportbranschen - Risken, dess fördelning och hantering

Sammanfattning
Det finns en mängd olika hot gentemot transportbranschen. Mycket spelar in på hur väl en transport kan genomföras. Både väderfenomen och människor bidrar till svårigheter för åkerinäringen. Naturkatastrofer kan stjälpa en transport samtidigt som vissa människor antingen försöker smuggla in produkter i transportkedjan eller stjäla produkter från samma kedja. Denna uppsats syftar till att undersöka dieselstölder och dess effekt på en transportkedja. Fram tills nu har omfattningen varit delvis ganska oklar. Dieselstöldernas omfattning kartläggs därför nu geografiskt och kategoriseras. De i transportkedjan ingående aktörerna redogör samtidigt för hur risk för och hantering av dieselstölder upplevs, samt hur hanteringen bör fördelas. Undersökningen angående omfattning visar att cirka 7,1 miljoner liter diesel stals 2011. Utav denna summa utgör knappt 4,6 miljoner liter det synliga problemet och mörkertalet uppskattas till 2,5 miljoner liter. Cirka 40 % av denna mängd drabbade åkerier runt om i Sverige. Särskilt drabbat är Skåne län men även Västra Götaland är bland de hårdast drabbade. Ett flertal aktörer i transportkedjan har intervjuats angående risk för och hantering av dieselstölder. Ur dessa intervjuer har framkommit att det är åkeriernas problem. Åkerierna är de enda aktörerna som blir direkt drabbade av en dieselstöld och risken ligger därför nästan helt på denna part. Hanteringen ser kedjan däremot lite annorlunda på. Trots att problemet är åkeriernas anser de flesta aktörer att problemet bör åtgärdas och att hanteringen kan fördelas på fler parter. Vad som skall göras, vem som skall göra vad samt vem som skall finansiera en eventuell åtgärd är i dagsläget oklart. Förslag på hanteringsåtgärder som har framkommit är: - Informationsutbyte - Åkarnas rutiner - Fysiska åtgärder - Skalskydd & uppställningsplatser Åsikterna gör lite isär mellan aktörerna hur arbetet mot dieselstölder skall se ut i stort. Däremot anser de flesta att det är med information och rutiner som arbetet måste börja.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29561
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_29561_1.pdf (1.324Mb)
Datum
2012-07-02
Författare
Holtsung, Harald
Johannesson, Jacob
Serie/rapportnr.
Logistik
11.12.12
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV