• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En skolreform som engagerar – Medborgares och politikers syn på med- borgardialog

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att få en bild av hur begreppet medborgardialog beskrivs av medborgare och politiker i Angered, och belysa förhållandet mellan dem. Medborgardialogen har där funnits med i en specifik process, nämligen kring stadsdelens skolomorganisation. Metoden vi använt har en fenomenologisk ut- gångspunkt eftersom vi vill förstå individernas egna upplevelser. För att uppnå detta har vi gjort kvalitativa intervjuer med fyra politiker i Angereds stadsdels- nämnd och tre medborgare boende i stadsdelen. Den insamlade empirin som kom utav dessa intervjuer skapade de teman uppsatsens resultat och analys utgår från. Temana är Beskrivningar av medborgardialog, Var beslutet påverkbart?, Lyssna- de politikerna? samt Fanns det förutsättningar för en medborgardialog?. Resulta- tet är analyserat med hjälp av följande teorier: SKL:s delaktighetstrappa, Haber- mas Kommunikativt handlande och Antonovskys KASAM. Det vi har kommit fram till är sammanfattningsvis att det är viktigt att det finns en tydlig ram för vad man förvänta sig av medborgardialogen och därmed att det finns ett tydligt syfte med den. En viktig faktor i medborgardialogen är att beslutet ska vara påverkbart. Det är även viktigt att politikerna lyssnar och att det finns tillräckligt med tid för medborgardialogen. De dialoger som var i och med skolomorganisationen under hösten 2012 i Angered upplever både politiker och medborgare som otillfredsstäl- lande, då många av de viktiga faktorer vi nämnt saknades. En slutsats vi drar av detta är att en utveckling av medborgardialogen är nödvändig om man i framtiden ska kunna dra nytta av dess förtjänster.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29574
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_29574_1.pdf (378.3Kb)
Datum
2012-07-02
Författare
De Bourg, Petra
Larsson, Amanda
Nyckelord
Medborgardialog, medborgardelaktighet, skolfrågor, påverka
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV