• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Riskhantering ur ett försäkringsperspektiv - En djupgående kvalitativ studie i ett icke-finansiellt tjänsteföretag -

Sammanfattning
Bakgrund: Företag utsätts dagligen för olika former av risk och osäkerhet. Efter 2008 års finanskris där många företag hamnade i finansiellt trångmål, då det var oförberedda på finansbubblans konsekvenser blev riskhanteringen inom tjänsteföretag mer uppmärksammat. Hur identifierar och hanterar egentligen tjänsteföretag operativ risk och till vilken grad använder dem sig av försäkringar? Och hur förhåller sig den praktiska riskhanteringen i relation till akademisk teori? Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse i hur tjänsteföretag identifierar och hanterar operativ risk med hjälp av olika försäkringar och sedan jämföra med teori gällande riskhantering. Metod: En kvalitativ fallstudie som bygger på intervjuer riktade mot ett specifikt företag för att djupare kunna studera riskhanteringsprocessen och deras hantering i form av försäkringar. Vi har även valt att komplettera med information från företagets årsredovisningar. Resultat: Resultatet av vår undersökning styrker den teoretiska kopplingen till praktiken. När det kommer till begrepp som risk, riskhantering och riskhanteringsprocess anser vi att det finns ett starkt samband mellan teorins tolkning av dessa och den praktiska tolkning samt tillämpning. Utöver detta har vi fokuserat på försäkringar som riskhanterings verktyg och utifrån uppsatsens teori empiriska analys kan vi dra slutsatsen att försäkringar är det som mest frekvent används för att hantera operativa risker i tjänsteföretag. Samt att syftet med försäkringar är skapa ett värde hos företaget så bör nyttan överstiga försäkringens kostnad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29579
Samlingar
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_29579_1.pdf (610.2Kb)
Datum
2012-07-02
Författare
Strömberg, Mikael
Gunnarsson, Robin
Nyckelord
Riskhantering, försäkringar, icke-finansiella tjänsteföretag och risk
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
10/11:50
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV