• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personbilsindustrin, en bransch i förändring - En fallstudie av Volvo Personvagnar AB

Abstract
Problemformulering: Hur påverkas ett företags avkastning, tillväxt och soliditet, i takt med att branschen blir mer riskutsatt? Förändras väsentligheten i att titta på företags soliditetsmått när en bransch blir mer riskfylld? Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie av Volvo Personvagnar - verksamt inom den globala bilindustrin - undersöka hur ett företags soliditet och avkastning förändras i takt med att branschen genomgår en förändring mot att bli mer riskfylld. Studien ämnar också undersöka om väsentlighet finns och förändras i att använda soliditet som ett analysmått sett ur ett investerarperspektiv, när branscher genomgår en förändring. Metod: Uppsatsen är baserad på en Fallstudie av Volvo Personvagnar. Studiens ansats är utvärderande med ett analytiskt tillvägagångssätt. Vi har antagit ett hermeneutistiskt synsätt, vilket innebär att vi studerar fallet utifrån egen förståelse och studerar både detaljer och helheten. Studien är explorativ, vilket innebär att man på förhand inte med säkerhet vet allt man skall undersöka. Vi har att samlat in så mycket data som möjligt för att därefter kunna dra slutsatser. Den här studien ämnar undersöka vilka faktorer som har påverkat Volvo Personvagnar under de senaste 30 åren. Teori: Tidigare forskning gjord av Bertrand och Molin (1977) ligger till grund för analysmodellen i studien. Studien använder även Modigliani och Millers teorem, tradeoff teorin samt pecking order teorin som referens för att diskutera utvecklingen i Volvo Personvagnar över en 30- årsperiod. Slutsats: Vi har i studiens empiriska del funnit att Volvo Personvagnars tillväxt har avtagit och att företagets avkastning och soliditet har utvecklats negativt, i takt med att branschen har förändrats och blivit mer riskfyllt. Samband mellan nyckeltalen är i linje med tidigare studier. Vidare kommer studien fram till att väsentligheten i att titta på ett företags soliditetsmått ur ett investerarperspektiv rimligtvis inte förändras över tid. Det är lika viktigt i vilken marknadssituation företaget än befinner sig i att identifiera vad som är den optimala kapitalstrukturen, när alla företag antas söka vinstmaximering.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29582
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_29582_1.pdf (1.023Mb)
Date
2012-07-02
Author
Kerola, Oskar
Olausson, Oskar
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
10/11:47
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV