• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personbilsindustrin, en bransch i förändring - En fallstudie av Volvo Personvagnar AB

Sammanfattning
Problemformulering: Hur påverkas ett företags avkastning, tillväxt och soliditet, i takt med att branschen blir mer riskutsatt? Förändras väsentligheten i att titta på företags soliditetsmått när en bransch blir mer riskfylld? Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom en fallstudie av Volvo Personvagnar - verksamt inom den globala bilindustrin - undersöka hur ett företags soliditet och avkastning förändras i takt med att branschen genomgår en förändring mot att bli mer riskfylld. Studien ämnar också undersöka om väsentlighet finns och förändras i att använda soliditet som ett analysmått sett ur ett investerarperspektiv, när branscher genomgår en förändring. Metod: Uppsatsen är baserad på en Fallstudie av Volvo Personvagnar. Studiens ansats är utvärderande med ett analytiskt tillvägagångssätt. Vi har antagit ett hermeneutistiskt synsätt, vilket innebär att vi studerar fallet utifrån egen förståelse och studerar både detaljer och helheten. Studien är explorativ, vilket innebär att man på förhand inte med säkerhet vet allt man skall undersöka. Vi har att samlat in så mycket data som möjligt för att därefter kunna dra slutsatser. Den här studien ämnar undersöka vilka faktorer som har påverkat Volvo Personvagnar under de senaste 30 åren. Teori: Tidigare forskning gjord av Bertrand och Molin (1977) ligger till grund för analysmodellen i studien. Studien använder även Modigliani och Millers teorem, tradeoff teorin samt pecking order teorin som referens för att diskutera utvecklingen i Volvo Personvagnar över en 30- årsperiod. Slutsats: Vi har i studiens empiriska del funnit att Volvo Personvagnars tillväxt har avtagit och att företagets avkastning och soliditet har utvecklats negativt, i takt med att branschen har förändrats och blivit mer riskfyllt. Samband mellan nyckeltalen är i linje med tidigare studier. Vidare kommer studien fram till att väsentligheten i att titta på ett företags soliditetsmått ur ett investerarperspektiv rimligtvis inte förändras över tid. Det är lika viktigt i vilken marknadssituation företaget än befinner sig i att identifiera vad som är den optimala kapitalstrukturen, när alla företag antas söka vinstmaximering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29582
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_29582_1.pdf (1.023Mb)
Datum
2012-07-02
Författare
Kerola, Oskar
Olausson, Oskar
Serie/rapportnr.
Industriell och finansiell ekonomi
10/11:47
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV