Ports in Transition in Countries in Transition - The changing situation for ports in Russia and the Baltic states in times of geopolitical and economical transition
Sammanfattning
Ports in Transition in Countries in Transition
- The changing situation for ports in Russia and the Baltic states in times of geopolitical and economical transition. Edited by the Department of Human and Economic Geography, University of Göteborg. CHOROS 2000:1. 254 pages.
The aim of this study is to describe how the changing geopolitical environment in the former Soviet Union (FSU) has created a new transport geography, and thereby resulted in new patterns of foreign trade routes, port competition and market economic adaptation in the Baltic Sea fringe.
The geographical limitation is the western part of the FSU and the Baltic Sea. The time-span is the years from the beginning of the 1990’s until mid 1999. The role of, and situation in, the port sector is here used to describe the difficulties that have faced primarily Russia in the years of transition. In its current extension, Russia faces severe limitations in port capacity compared to the demand generated by domestic industry and raw material producers. Instead, the Baltic states possesses a port capacity that vastly exceeds local demand.
A number of proposed Russian projects for new port capacity are described and the Russian North West is set in relation to the Baltic Sea region as a possible competitor. In addition, other changes and developments within the Russian transport- and port-sectors during the years of transition are described.
The thesis show that any near future large-scale development of new Russian port capacity is unlikely, and economically hard to motivate, therefore the currant Russian dependence in the port-sector of the Baltic states will remain.
The results of a five-year longitudinal Port Survey of Swedish foreign trade with the FSU countries 1993 – 1999, conducted by the author in Swedish ports, is also presented. The purpose has been to thoroughly study the actual flow of cargoes between Sweden and the FSU and at the same time evaluate the official trade statistics presented for this trade relation, which has uncovered substantial divergences.
Keywords: Port, transition, Baltic Sea, transport geography, geopolitics, Russia, Baltic states, former Soviet Union, trade statistics, entrepôt, trade relations.
ISBN 91-86472-99-2 ISSN 0347-8521
Distributed by:
Department of Human and Economic Geography
ã Alf Brodin School of Economics and Commercial Law
Printed by Parajett AB Box 630
Landskrona 2000 S-405 30 GÖTEBORG, SWEDEN
Sammanfattning
Brodin, A. (2000) Ports in Transition in Countries in Transition
- The changing situation for ports in Russia and the Baltic states in times of geopolitical and economical transition. Utgiven av Kulturgeografiska institutionen vid Göteborgs Universitet. CHOROS 2000:1. 254 sidor.
Syftet med denna avhandling är att beskriva hur den förändrade geopolitiska situationen i det forna Sovjet har skapat en ny transportgeografi, och därmed resulterat i nya mönster för utrikeshandelsflöden, hamnkonkurrens och marknadsekonomisk anpassning vid Östesjöns östra rand.
Geografiskt behandlas den västra delen av det forna Sovjet och Östersjön. Tidsmässigt täcks perioden från början av 1990-talet fram till mitten av 1999. Hamnsektorn används för att beskriva de omställningssvårigheter som framförallt Ryssland har haft under den senaste tioårsperioden. I sin nuvarande utbredning är Ryssland kraftigt hämmat med avseende på tillgången till hamnar. Speciellt allvarlig är situationen jämfört med den efterfrågan på kapacitet som genereras av den inhemska industrin och olika råvaruproducenter.
Ett antal föreslagna ryska projekt för att i Östersjön snabbt kunna öka den befintliga hamnkapaciteten beskrivs, liksom att regionerna i nordväst sätts i relation till Östersjön, såsom varande möjliga konkurrenter. Avhandlingen behandlar också till hamnverksamheten relaterade förändringar och utvecklingstendenser inom den ryska transportsektorn.
Det kan också visas att någon storskalig utbyggnad av ny rysk hamnkapacitet i den nära framtiden är mindre trolig, och kan knappast motiveras ekonomiskt, varför det nuvarande ryska beroendet av hamnar i de baltiska staterna kommer att bestå.
Även resultaten från en femårig Hamnenkät avseende svensk utrikeshandel med det forna Sovjet under åren 1993 – 1997, som författaren utfört ges en detaljerad presentation. Avsikten med enkäten har varit att närmre kunna studera de faktiska flödena av gods mellan Sverige och det forna Sovjet genom hamnarna. Samtidigt har det statistiska materialet gjort det möjligt att kunna utvärdera den officiella statistik som presenteras för den svenska handelsrelationen med länderna i det forna Sovjet; något som har pekat på avsevärda avvikelser.
Nyckelord: Hamnar, transition, Östersjön, transportgeografi, geopolitik, Ryssland, Baltiska staterna, forna Sovjet, handelsstatistik, handelsrelationer, entrepôt.
ISBN 91-86472-99-2 ISSN 0347-8521
Utgiven av:
Kulturgeografiska institutionen
ã Alf Brodin Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet
Tryckt hos Parajett AB Box 630
Landskrona 2000 405 30 GÖTEBORG
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2000Författare
Brodin, Alf
Nyckelord
Port
transition
Baltic Sea
transport geography
geopolitics
Russia
Baltic states
former Soviet Union
trade statistics
entrepôt
trade relations
Publikationstyp
Licentiate thesis
ISBN
91-86472-99-2
ISSN
0347-8521
Serie/rapportnr.
Choros - Department of Human and Economic Geography, nr 2000:1
Språk
en