dc.contributor.author | Wihman, Majvor | |
dc.date.accessioned | 2012-07-09T09:23:24Z | |
dc.date.available | 2012-07-09T09:23:24Z | |
dc.date.issued | 2012-07-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29655 | |
dc.description | Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, fördjupningskurs
SSA133
Vt 2012
Handledare: Tore Otterup | sv |
dc.description.abstract | Uppsatsen är en undersökning av åtta elevers erfarenheter och tankar
om att vara flerspråkig.
Syftet var att ta reda på hur ett antal flerspråkiga personer själva
upplevde sin situation, för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen
om flerspråkighet och därmed minska missförstånd.
De viktigaste frågeställningarna, har varit att finna vilka föroch
nackdelar som eleverna upplevde, hur språken har inverkat på deras
vardag och hur identitetskänslan har påverkats.
Metoden, som användes, var en kvalitativ metod, där djupintervjuer
har gjorts med eleverna enskilt.
De åtta eleverna, som har intervjuats, har bott i Sverige mellan två
och sex år och kommer från länder i Europa, Asien och Afrika. De
flesta studerar svenska som andraspråk på ”högstadienivå” och är alltså
klara med sfistudierna,
vilket gjorde att det inte var några större
språkbekymmer. Eleverna är i tonåren, och några är vuxna.
Resultatet av intervjuerna visade att eleverna såg mest fördelar med
att vara flerspråkiga. De tyckte att de fick kontakt med nya människor
och kulturer och de trodde att de skulle ha nytta av sina språk i
framtiden. Det skulle ge dem fler möjligheter till arbeten och större
valfrihet. Flera ansåg att språken förbättrade självförtroendet. De hade
alla mötts av positiva reaktioner i Sverige. Identitetskänslan påverkas
inte automatiskt av det nya språket, utan den styrs av personens
ursprungsland, kultur och släkt.
Avslutningsvis kan man konstatera att fler och fler människor lever i
en flerspråkig miljö och att omflyttningen i världen ökar, och på så sätt
sprids kunskaper och erfarenheter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.subject | elevreflektioner | sv |
dc.title | Erfarenheter av och tankar om att vara flerspråkig - reflektioner av åtta gymnasieelever | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |