Show simple item record

dc.contributor.authorGottlieb, Anna
dc.date.accessioned2012-07-09T11:28:19Z
dc.date.available2012-07-09T11:28:19Z
dc.date.issued2012-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29673
dc.descriptionInterdisciplinärt examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp Fördjupningskurs: LSV410 Handledare: Sofia Tingsellsv
dc.description.abstractPå 1970-talet genomfördes en stor studie Gymnasistsvenska där gymnasisters skriftspråk undersöktes. Den visade att texter skrivna av tjejer och killar språkligt skiljde sig åt på flera punkter. Exempelvis innehöll tjejernas uppsatser fler verb, än vad killarnas texter gjorde. Syftet med denna uppsats är att göra en kvantitativ undersökning om gymnasieelevers verbanvändning i skriftspråket. Detta för att se om betyg och kön har koppling till verbfrekvens och vidare undersöka frekvens och variation av hjälpverb i korrelation till kön och betyg. Uppsatserna, som ingår i denna undersökning, lästes igenom ett flertal gånger. Därefter togs varje verb ut manuellt och sammanställdes i Excel för att få fram frekvens av huvudverb och frekvens och variation av hjälpverb. Materialet som använts är nationella prov, skrivna av gymnasister hösten 2003. Dessa texter ingick i en stor studie Språk och språkbruk hos ungdomar i flerspråkiga storstadsmiljöer som genomfördes mellan 2001-2006. Antalet undersökta texter är 39, varav 19 är skrivna av killar och 20 av tjejer. I likhet med tidigare forskning, visar denna studie att frekvensen verb skiljer sig åt mellan könen. Tjejerna använder fler verb än killarna i sina texter. Verbfrekvensen har ökat vid jämförelse av texterna sedan 1970-talet. Antal verb per löpord är tämligen lika oavsett betyg, men det finns betygsskillnader då andelen hjälpverb och huvudverb undersöks. Uppsatser med betyget G och VG har störst mängd huvudverb. Texter skrivna av killar med lågt betyg använder flest hjälpverb. Vissa hjälpverb förekommer mer frekvent i tjejernas texter och vice versa. Slutsatser av denna undersökning är att det finns språkliga skillnader mellan könen när det gäller verbanvändningen i skriftspråket, vilket är viktigt att tänka på som lärare. Lika viktigt är att inte skapa fördomar om hur tjejer och killar skriver, utan att verkligen titta på vilka variabler som undersöks. Undersöks enbart variabeln kön så använder tjejer fler verb, men tittat man på variablerna kön och betyg, så använder killar med lågt betyg på sina uppsatser fler verb, än tjejerna med samma betyg. Ökningen av verbfrekvensen kan ha många olika orsaker. En kan vara att eleverna har en mer talspråkig stil idag, en annan orsak kan vara att fler elever i denna undersökning har annat modersmål än svenska till skillnad från när Gymnasistsvenska skrevs. Andra anledningar kan vara val av uppsatsämne och vilken typ av text som 2 eleverna väljer att skriva. Oavsett orsak bör eleverna få kunskap om hur ordvalet faktiskt påverkar en text.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleGymnasieelevers användning av verb i skriftspråksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record