• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En till en – kommunens stora organisatoriska utmaning Hur den ledande organisationen påverkat införandet av en till en i Kungsbacka kommun

Abstract
Sammanfattning En till en är det nya som gäller inom IT-satsningen i skolan. Alla elever på högstadiet och gymnasiet ska ha en egen dator. I Kungsbacka kommun så har högstadiet haft detta i en termin. Projektet har fått både ris och ros av lärarna. Denna uppsats ska titta på satsningen ur den ledande organisationens vinkel. Hur har dess arbete påverkat införandet av en till en ? Problemformuleringen är; vilka organisatoriska faktorer påverkar införandet av en till en ? Följdfrågor blir då vilka problem som kan uppstå och vilka åtgärder som krävs för att minska eller avhjälpa dessa ? Metoden som används är dels att titta på tidigare forskning inom områden som berör IT i skolan och organisationsförändring. Dels att intervjua viktiga deltagare i processen. Dessa är kommunens IT-ansvarige, rektorer och IT-pedagoger. Kommunen har varit stark engagerat i projektet från start och är det fortfarande. Resultaten visar att den ledande organisationen är mycket viktig för genomförandet av en till en. Utan en stark och enig ledning hade genomförandet troligtvis inte blivit av. Kungsbacka kommun har förberett sig mycket noggrant innan projektet startades i kommunens alla högstadieskolor. Tekniken hade provats av testskolor, fortutbildning hade planerats och genomförts och IT-strategin hade planerat mål, ansvar och möjliga problem. Det visade sig dock att hur väl förberedd organisationen än var så uppstod det ändå problem. Det saknades alltså något i organisationens planering som det var svårt att planera för; den mänskliga faktorn. Uppsatsen visar att skolornas utbildning för att arbeta med en till en skilde sig markant. Här borde kommunen ha ett krav på tid och innehåll för att säkra kvalitén och det didaktiska innehållet. IT-pedagogernas tjänst borde även ses över. De tenderade att bli för mycket IT-tekniker än de pedagogiska resurser de var tänkta att vara. Båda punkterna lika viktiga för den pedagogiska kvalitén.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29752
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29752_1.pdf (173.3Kb)
Date
2012
Keywords
IT och politik
IT och organisationen
IT och etik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV