Show simple item record

dc.date.accessioned2012-07-20T07:24:08Z
dc.date.available2012-07-20T07:24:08Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29752
dc.description.abstractSammanfattning En till en är det nya som gäller inom IT-satsningen i skolan. Alla elever på högstadiet och gymnasiet ska ha en egen dator. I Kungsbacka kommun så har högstadiet haft detta i en termin. Projektet har fått både ris och ros av lärarna. Denna uppsats ska titta på satsningen ur den ledande organisationens vinkel. Hur har dess arbete påverkat införandet av en till en ? Problemformuleringen är; vilka organisatoriska faktorer påverkar införandet av en till en ? Följdfrågor blir då vilka problem som kan uppstå och vilka åtgärder som krävs för att minska eller avhjälpa dessa ? Metoden som används är dels att titta på tidigare forskning inom områden som berör IT i skolan och organisationsförändring. Dels att intervjua viktiga deltagare i processen. Dessa är kommunens IT-ansvarige, rektorer och IT-pedagoger. Kommunen har varit stark engagerat i projektet från start och är det fortfarande. Resultaten visar att den ledande organisationen är mycket viktig för genomförandet av en till en. Utan en stark och enig ledning hade genomförandet troligtvis inte blivit av. Kungsbacka kommun har förberett sig mycket noggrant innan projektet startades i kommunens alla högstadieskolor. Tekniken hade provats av testskolor, fortutbildning hade planerats och genomförts och IT-strategin hade planerat mål, ansvar och möjliga problem. Det visade sig dock att hur väl förberedd organisationen än var så uppstod det ändå problem. Det saknades alltså något i organisationens planering som det var svårt att planera för; den mänskliga faktorn. Uppsatsen visar att skolornas utbildning för att arbeta med en till en skilde sig markant. Här borde kommunen ha ett krav på tid och innehåll för att säkra kvalitén och det didaktiska innehållet. IT-pedagogernas tjänst borde även ses över. De tenderade att bli för mycket IT-tekniker än de pedagogiska resurser de var tänkta att vara. Båda punkterna lika viktiga för den pedagogiska kvalitén.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIT och politiksv
dc.subjectIT och organisationensv
dc.subjectIT och etiksv
dc.titleEn till en – kommunens stora organisatoriska utmaning Hur den ledande organisationen påverkat införandet av en till en i Kungsbacka kommunsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record