• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”En nästan hundraårig historia av machoideal” Ett genusperspektiv på undervisningen inom jazz- och improvisationsensemble

Abstract
Syftet med detta arbete är att beskriva hur musiklärare ser på och arbetar med genus och jämställdhet i sin undervisning. Jag har valt att rikta in arbetet mer specifikt på ensembleundervisning inom den högre musikutbildningen. Jag vill även belysa andra faktorer som kan spela roll för jämställdheten så som instrumentroller och jazz- och improvisationsmusikens historia. Jag har valt att använda mig utav kvalitativa intervjuer i min undersökning. Respondentgruppen utgörs av fyra lärare som alla undervisar i jazz- och improvisationsensemble. Resultatet visar att för att förändra rådande strukturer och för en ökad jämställdhet behöver lärarna öka sin egen medvetenhet och öppna upp för förändring. De förhållningsätt, strukturer och normer som råder måste synliggöras och lyftas fram. Resultatet visar också att ett sådant arbete pågår på den aktuella skolan och att det hitills haft positiva verkningar för jämställdheten. Arbetet med genusfrågor och jämställdhet inom musik måste också ses i en kontext där historia och tradition spelar stor roll. Detta arbete har betydelse för läraryrket inte bara genom att det visar på den viktiga roll läraren har för ökad jämställdhet utan också för att arbetet tar upp konkreta exempel på hur man kan arbeta för en ökad jämställdhet inom musik- och ensembleämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29755
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29755_1.pdf (340.4Kb)
Date
2012
Author
Eklund, Anna
Keywords
genus
jämställdhet
musik
ensembleundervisning
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV