”En nästan hundraårig historia av machoideal” Ett genusperspektiv på undervisningen inom jazz- och improvisationsensemble
Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att beskriva hur musiklärare ser på och arbetar med genus och jämställdhet i sin
undervisning. Jag har valt att rikta in arbetet mer specifikt på ensembleundervisning inom den högre
musikutbildningen. Jag vill även belysa andra faktorer som kan spela roll för jämställdheten så som
instrumentroller och jazz- och improvisationsmusikens historia. Jag har valt att använda mig utav kvalitativa
intervjuer i min undersökning. Respondentgruppen utgörs av fyra lärare som alla undervisar i jazz- och
improvisationsensemble. Resultatet visar att för att förändra rådande strukturer och för en ökad jämställdhet
behöver lärarna öka sin egen medvetenhet och öppna upp för förändring. De förhållningsätt, strukturer och
normer som råder måste synliggöras och lyftas fram. Resultatet visar också att ett sådant arbete pågår på den
aktuella skolan och att det hitills haft positiva verkningar för jämställdheten. Arbetet med genusfrågor och
jämställdhet inom musik måste också ses i en kontext där historia och tradition spelar stor roll.
Detta arbete har betydelse för läraryrket inte bara genom att det visar på den viktiga roll läraren har för ökad
jämställdhet utan också för att arbetet tar upp konkreta exempel på hur man kan arbeta för en ökad jämställdhet
inom musik- och ensembleämnet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Eklund, Anna
Nyckelord
genus
jämställdhet
musik
ensembleundervisning
Språk
sv