• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”En nästan hundraårig historia av machoideal” Ett genusperspektiv på undervisningen inom jazz- och improvisationsensemble

Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att beskriva hur musiklärare ser på och arbetar med genus och jämställdhet i sin undervisning. Jag har valt att rikta in arbetet mer specifikt på ensembleundervisning inom den högre musikutbildningen. Jag vill även belysa andra faktorer som kan spela roll för jämställdheten så som instrumentroller och jazz- och improvisationsmusikens historia. Jag har valt att använda mig utav kvalitativa intervjuer i min undersökning. Respondentgruppen utgörs av fyra lärare som alla undervisar i jazz- och improvisationsensemble. Resultatet visar att för att förändra rådande strukturer och för en ökad jämställdhet behöver lärarna öka sin egen medvetenhet och öppna upp för förändring. De förhållningsätt, strukturer och normer som råder måste synliggöras och lyftas fram. Resultatet visar också att ett sådant arbete pågår på den aktuella skolan och att det hitills haft positiva verkningar för jämställdheten. Arbetet med genusfrågor och jämställdhet inom musik måste också ses i en kontext där historia och tradition spelar stor roll. Detta arbete har betydelse för läraryrket inte bara genom att det visar på den viktiga roll läraren har för ökad jämställdhet utan också för att arbetet tar upp konkreta exempel på hur man kan arbeta för en ökad jämställdhet inom musik- och ensembleämnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29755
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29755_1.pdf (340.4Kb)
Datum
2012
Författare
Eklund, Anna
Nyckelord
genus
jämställdhet
musik
ensembleundervisning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV