Kunskapsskolan - En kvalitativ studie om användandet av begreppet kunskap i den nuvarande svenska skoldebatten.
Abstract
Syftet med detta arbete är att belysa hur synen på begreppet kunskap kommer till uttryck i nutida svensk
skoldebatt. Detta innefattar vilka perspektiv på kunskap som kommer till uttryck i nutida svensk skolpolitik,
vilken kunskap som ses som eftersträvansvärd i skolpolitiska sammanhang, samt hur denna kunskap förväntas
uppnås hos svenska barn och elever. Arbetet har genomförts i form av en kvalitativ textanalys, där jag gör
nedslag i det forskningsmässiga material utbildningsdepartementet utgått från i sitt arbete med att ta fram den
nuvarande skolpolitiken, inlägg från den nuvarande skoldebatten, samt tidigare och nu gällande styrdokument.
Detta material relateras till ett eget urval av teoretiska källor som berör begreppet kunskap. Resultatet visar enligt
min tolkning att begreppet kunskap i skolpolitiska sammanhang har en central roll och en vag definition. Som
pedagog kan detta arbete vara intressant att läsa för att få perspektiv på den komplexa relation begreppet kunskap
har till utbildning och skolpolitik.
Degree
Student essay