Show simple item record

dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:56Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29757
dc.description.abstractSyftet med detta arbete är att belysa hur synen på begreppet kunskap kommer till uttryck i nutida svensk skoldebatt. Detta innefattar vilka perspektiv på kunskap som kommer till uttryck i nutida svensk skolpolitik, vilken kunskap som ses som eftersträvansvärd i skolpolitiska sammanhang, samt hur denna kunskap förväntas uppnås hos svenska barn och elever. Arbetet har genomförts i form av en kvalitativ textanalys, där jag gör nedslag i det forskningsmässiga material utbildningsdepartementet utgått från i sitt arbete med att ta fram den nuvarande skolpolitiken, inlägg från den nuvarande skoldebatten, samt tidigare och nu gällande styrdokument. Detta material relateras till ett eget urval av teoretiska källor som berör begreppet kunskap. Resultatet visar enligt min tolkning att begreppet kunskap i skolpolitiska sammanhang har en central roll och en vag definition. Som pedagog kan detta arbete vara intressant att läsa för att få perspektiv på den komplexa relation begreppet kunskap har till utbildning och skolpolitik. sv
dc.language.isosvsv
dc.subject    Kunskapsv
dc.subject kunskapsskolansv
dc.subject skosv
dc.titleKunskapsskolan - En kvalitativ studie om användandet av begreppet kunskap i den nuvarande svenska skoldebatten.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record