dc.description.abstract | Uppsatsens syfte är att belysa varför populärkultur är viktigt i undervisningen. Detta undersöks genom tv-serien
Buffy the Vampire Slayer (Buffy och vampyrerna) och hur den kan användas som didaktiskt verktyg, framför allt
för värdegrundsfrågor.
Huvudfrågan är hur Buffy kan användas som didaktiskt redskap för att utveckla gymnasieelevers förmåga att
orientera sig och ta ställning i en mediestyrd vardag.
Metoden är en kvalitativ textanalys och materialet tv-serien Buffy the Vampire Slayer, vilkens innehåll jämförs
med gymnasiets läroplan 011 samt ämnesplaner. Flera exempel tas från Buffy in the Classroom: Essays on
Teaching with the Slayer, red Jodie A. Kreider och Meghan K Winchell, och diskuteras utifrån Buffy-pedagogik
och tidigare forskning.
Forskning visar att populärkulturen bör ha en given plats i skolan, men också att pedagoger måste lära sig att
använda den på andra sätt samt att kunskapsbristerna är stora.
Uppsatsen bidrar med förslag på hur en tv-serie kan användas i undervisningen. Buffy är lämplig som didaktiskt
verktyg då den är en ovanligt rik text. Den presenterar moraliska dilemman men utan att ge enkla svar, den är
genreöverskridande, självreflekterande och laddad med referenser från populärkultur, kultur och samhälle.
Undersökningen visar hur Buffy kan användas för att ge ett aktuellt och ungdomsorienterat perspektiv på skolans
värdegrund. Exempel ges på hur läraren med Buffy som verktyg kan ta upp våld, jämställdhet, sex, identitet,
mobbning, moral, beroende, medskapande och, nästan på köpet, mediemedvetenhet. Att använda en tv-serie ger
eleverna möjlighet till identifikation och minskar deras passiva motstånd. Svåra ämnen kan diskuteras med
mindre rädsla och krav, då de pratar utifrån rollfigurer, inte egna erfarenheter.
I förlängningen visar exemplen hur andra populärkulturella företeelser, framför allt tv-serier – rörliga bilder –
kan användas i undervisning. De lärare som inte kan eller vill använda Buffy kan överföra idéer och metoder till
texter de själva har god kännedom om. | sv |