• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och utveckling. Huvudfråga Huvudfrågan i arbetet är hur olika pedagoger använder sig av musik i sin verksamhet och vad de tror att det betyder. Metod och material Jag har använt mig av en kvalitativ studie i form av samtalsintervjuer där sex stycken pedagoger medverkar Resultat Svaren från de pedagoger jag intervjuat visar att samtliga ser musik som ett viktigt inslag i förskolearbetet. De använder ett brett register av arbetsformer men framför allt har de inte ett "traditionellt" musikbegrepp, där de ser musik som objekt utan snarare som ett slags språk. De menar att musik framför allt bidrar till ett lekfullt och lustfyllt lärande. Olika musikaktiviteter kan stimulera barns ordförråd, utveckla en social kompetens och att barns självkänsla stärks. De ger många exempel på hur musik på detta sätt kan användas som medel, men mer sällan eller aldrig musik som lärandeobjekt eller innehåll. Musikaktiviteterna är heller inte systematiskt använda eller utvärderade utan man har en "tro" på betydelsen utan att reflektera över didaktiska frågor eller grundteori. Betydelse för läraryrket Studien kan öka verksamma pedagogers medvetenhet om att ett väl tillrättalagt och planlagt musikarbete kan utmana barns lärande och utveckling ytterligare. Arbetet kan också vara en inspirationskälla för pedagoger att arbeta utifrån.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29761
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29761_1.pdf (172.8Kb)
Datum
2012
Författare
Bergman, Eva
Nyckelord
Musik
förskola
lustfyllt lärande
musikpedagogik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV