Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska
musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och utveckling.
Huvudfråga
Huvudfrågan i arbetet är hur olika pedagoger använder sig av musik i sin verksamhet och vad de tror att det
betyder.
Metod och material
Jag har använt mig av en kvalitativ studie i form av samtalsintervjuer där sex stycken pedagoger medverkar
Resultat
Svaren från de pedagoger jag intervjuat visar att samtliga ser musik som ett viktigt inslag i förskolearbetet. De
använder ett brett register av arbetsformer men framför allt har de inte ett "traditionellt" musikbegrepp, där de
ser musik som objekt utan snarare som ett slags språk. De menar att musik framför allt bidrar till ett lekfullt och
lustfyllt lärande. Olika musikaktiviteter kan stimulera barns ordförråd, utveckla en social kompetens och att
barns självkänsla stärks. De ger många exempel på hur musik på detta sätt kan användas som medel, men mer
sällan eller aldrig musik som lärandeobjekt eller innehåll. Musikaktiviteterna är heller inte systematiskt använda
eller utvärderade utan man har en "tro" på betydelsen utan att reflektera över didaktiska frågor eller grundteori.
Betydelse för läraryrket
Studien kan öka verksamma pedagogers medvetenhet om att ett väl tillrättalagt och planlagt musikarbete kan
utmana barns lärande och utveckling ytterligare. Arbetet kan också vara en inspirationskälla för pedagoger att
arbeta utifrån.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Bergman, Eva
Keywords
Musik
förskola
lustfyllt lärande
musikpedagogik
Language
sv