• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.

Abstract
Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och utveckling. Huvudfråga Huvudfrågan i arbetet är hur olika pedagoger använder sig av musik i sin verksamhet och vad de tror att det betyder. Metod och material Jag har använt mig av en kvalitativ studie i form av samtalsintervjuer där sex stycken pedagoger medverkar Resultat Svaren från de pedagoger jag intervjuat visar att samtliga ser musik som ett viktigt inslag i förskolearbetet. De använder ett brett register av arbetsformer men framför allt har de inte ett "traditionellt" musikbegrepp, där de ser musik som objekt utan snarare som ett slags språk. De menar att musik framför allt bidrar till ett lekfullt och lustfyllt lärande. Olika musikaktiviteter kan stimulera barns ordförråd, utveckla en social kompetens och att barns självkänsla stärks. De ger många exempel på hur musik på detta sätt kan användas som medel, men mer sällan eller aldrig musik som lärandeobjekt eller innehåll. Musikaktiviteterna är heller inte systematiskt använda eller utvärderade utan man har en "tro" på betydelsen utan att reflektera över didaktiska frågor eller grundteori. Betydelse för läraryrket Studien kan öka verksamma pedagogers medvetenhet om att ett väl tillrättalagt och planlagt musikarbete kan utmana barns lärande och utveckling ytterligare. Arbetet kan också vara en inspirationskälla för pedagoger att arbeta utifrån.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29761
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29761_1.pdf (172.8Kb)
Date
2012
Author
Bergman, Eva
Keywords
Musik
förskola
lustfyllt lärande
musikpedagogik
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV