Musikens betydelse i förskolan och skolan
Abstract
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka musikens betydelse för människan, hur musik kan utgöra en del i
förskolans och skolans arbete samt hur användandet av musik skiljer sig i förskolan gentemot skolan. Uppsatsen
är baserad på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat verksamma lärare inom både förskolan och skolan
med kompetens inom musik. Vi har valt att granska förskolans och skolans läroplaner ur ett historiskt och nutida
perspektiv där vi har kunnat se förändringar inom musikämnet. Informanternas svar och tidigare forskning visar
att musik är en viktig del i barns lärande och utveckling. Musik är också betydande för människors
kommunikation och identitetsskapande. Kompetens och förståelse för musikämnet är viktigt för verksamma
lärare inom förskola och skola för att musik ska användas på ett lärorikt och stimulerande sätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Eklöf, Christian
Molin, Ulrika
Keywords
Musik
egenvärde
verktyg
kreativitet
kommunikat
Language
sv