Musikens betydelse i förskolan och skolan
dc.contributor.author | Eklöf, Christian | sv |
dc.contributor.author | Molin, Ulrika | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29765 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka musikens betydelse för människan, hur musik kan utgöra en del i förskolans och skolans arbete samt hur användandet av musik skiljer sig i förskolan gentemot skolan. Uppsatsen är baserad på en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat verksamma lärare inom både förskolan och skolan med kompetens inom musik. Vi har valt att granska förskolans och skolans läroplaner ur ett historiskt och nutida perspektiv där vi har kunnat se förändringar inom musikämnet. Informanternas svar och tidigare forskning visar att musik är en viktig del i barns lärande och utveckling. Musik är också betydande för människors kommunikation och identitetsskapande. Kompetens och förståelse för musikämnet är viktigt för verksamma lärare inom förskola och skola för att musik ska användas på ett lärorikt och stimulerande sätt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Musik | sv |
dc.subject | egenvärde | sv |
dc.subject | verktyg | sv |
dc.subject | kreativitet | sv |
dc.subject | kommunikat | sv |
dc.title | Musikens betydelse i förskolan och skolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |