• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie

Abstract
Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka på att syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet, främst med fokus på musik och gestaltning inom förskolan. Examensarbetet baseras huvudsakligen på samtalsintervjuer och direktobservationer, litteratur samt information via hemsidor från Utbildningsdepartementet angående läroplaner, samt VR angående forskningsetiska regler. Examensarbetet tar upp frågeställningar rörande barns utveckling genom musik och gestaltning samt användning och betydelse för undervisning inom ämnesområdet. Jag utförde samtalsintervjuer och direktobservationer på tre förskolor i Göteborgstrakten, i denna kvalitativt jämförande studie. Dessa tre förskolor utförde undervisning i någon form inom musik och gestaltning med sina förskolebarn. Barnen på avdelningarna var i åldrarna 3-6 år gamla. Som urval av undersökningsgrupp valde jag att utgå från pedagogernas perspektiv, för att belysa förhållningssätt och arbetssätt gällande musik och gestaltning i förskolans verksamhet. När det gällde att utvärdera resultaten och den kvalitativa skillnaden mellan förskolorna, så verkade alla förskolorna generellt ha ett inslag av både musik och gestaltning i sin undervisning, men i varierande grad. Variationen fanns när det gällde musik- och sångundervisning, där verkade en av förskolorna ha störst inslag av detta. Medan en annan av förskolorna hade störst inslag av gestaltning och dramalekar med både traditionell barnteaterundervisning samt även nya dramaformer som forumspel . En förskola ytterligare hade ett tematiskt arbetssätt som involverade både musik och gestaltning. Det som skiljer
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29767
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29767_1.pdf (198.5Kb)
Date
2012
Author
Håkansson, Sara
Karlsson, Anna
Keywords
Musik
gestaltning
sång
dramalek
forumspel
för
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV