Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie
Abstract
Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka på
att syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet,
främst med fokus på musik och gestaltning inom förskolan. Examensarbetet baseras
huvudsakligen på samtalsintervjuer och direktobservationer, litteratur samt information via
hemsidor från Utbildningsdepartementet angående läroplaner, samt VR angående
forskningsetiska regler.
Examensarbetet tar upp frågeställningar rörande barns utveckling genom musik och
gestaltning samt användning och betydelse för undervisning inom ämnesområdet. Jag utförde
samtalsintervjuer och direktobservationer på tre förskolor i Göteborgstrakten, i denna
kvalitativt jämförande studie. Dessa tre förskolor utförde undervisning i någon form inom
musik och gestaltning med sina förskolebarn. Barnen på avdelningarna var i åldrarna 3-6 år
gamla. Som urval av undersökningsgrupp valde jag att utgå från pedagogernas perspektiv, för
att belysa förhållningssätt och arbetssätt gällande musik och gestaltning i förskolans
verksamhet.
När det gällde att utvärdera resultaten och den kvalitativa skillnaden mellan förskolorna, så
verkade alla förskolorna generellt ha ett inslag av både musik och gestaltning i sin
undervisning, men i varierande grad. Variationen fanns när det gällde musik- och
sångundervisning, där verkade en av förskolorna ha störst inslag av detta. Medan en annan av
förskolorna hade störst inslag av gestaltning och dramalekar med både traditionell
barnteaterundervisning samt även nya dramaformer som forumspel . En förskola ytterligare
hade ett tematiskt arbetssätt som involverade både musik och gestaltning. Det som skiljer
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Håkansson, Sara
Karlsson, Anna
Keywords
Musik
gestaltning
sång
dramalek
forumspel
för
Language
sv