• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie

Sammanfattning
Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka på att syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet, främst med fokus på musik och gestaltning inom förskolan. Examensarbetet baseras huvudsakligen på samtalsintervjuer och direktobservationer, litteratur samt information via hemsidor från Utbildningsdepartementet angående läroplaner, samt VR angående forskningsetiska regler. Examensarbetet tar upp frågeställningar rörande barns utveckling genom musik och gestaltning samt användning och betydelse för undervisning inom ämnesområdet. Jag utförde samtalsintervjuer och direktobservationer på tre förskolor i Göteborgstrakten, i denna kvalitativt jämförande studie. Dessa tre förskolor utförde undervisning i någon form inom musik och gestaltning med sina förskolebarn. Barnen på avdelningarna var i åldrarna 3-6 år gamla. Som urval av undersökningsgrupp valde jag att utgå från pedagogernas perspektiv, för att belysa förhållningssätt och arbetssätt gällande musik och gestaltning i förskolans verksamhet. När det gällde att utvärdera resultaten och den kvalitativa skillnaden mellan förskolorna, så verkade alla förskolorna generellt ha ett inslag av både musik och gestaltning i sin undervisning, men i varierande grad. Variationen fanns när det gällde musik- och sångundervisning, där verkade en av förskolorna ha störst inslag av detta. Medan en annan av förskolorna hade störst inslag av gestaltning och dramalekar med både traditionell barnteaterundervisning samt även nya dramaformer som forumspel . En förskola ytterligare hade ett tematiskt arbetssätt som involverade både musik och gestaltning. Det som skiljer
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29767
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29767_1.pdf (198.5Kb)
Datum
2012
Författare
Håkansson, Sara
Karlsson, Anna
Nyckelord
Musik
gestaltning
sång
dramalek
forumspel
för
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV