• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tvåspråkiga barns förutsättningar i förskolan

Sammanfattning
Syftet Syftet med min studie är att ta reda på hur fem förskolor/pedagoger tillgodoser tvåspråkiga barn någon form av stöd för modersmålet. Jag vill också ta reda på vad dem har för inställning till tvåspråkighet, ifall det är en tillgång eller ett hinder. Huvudfråga Jag har valt att förhålla mig till följade frågeställningar: Hur tillgodoser olika förskolor/ pedagoger tvåspråkiga barn stöd för modersmål? Vad har pedagogerna för inställning till tvåspråkiga barn? Är det en tillgång eller ett hinder för barnens språkutveckling? Metod och material Den metod som jag har valt är den kvalitativa forskningsmetoden. Jag har använt mig av litteratur och olika styrdokument som varit relevant för just min studie i fråga om tvåspråkighet. Tillvägagångssättet har gått till på följande sätt genom intervjumetod som material där jag har intervjuat fem informanter på olika förskolor. Resultat Resultatet visade att samtliga förskolor hade någon form av modersmålsstöd för barn med annat modersmål. Några förskolor hade modersmålsundervisning med en ambulerande modersmålspedagog som besökte förskolan en gång i veckan eller att man redan använde sig av flerspråkiga anställda som också fick ta hand om modersmålsstödet med barn som talade samma modersmål. Sedan fanns där även böcker och annat material som man kunde låna. Samtliga informanter hade en positiv inställning och åsikter om tvåspråkighet och tryckte på att språket är en del av ens identitet. Betydelse för läraryrket Då förskolan och skolan är en mötesplats där barn med olika kulturella och språkliga bakgrunder dagligen möts är det av stor vikt att man har insikt om andra språk och kulturer. Det är viktigt att inse vikten av att tillvara ta barns olika språkliga bakgrunder och därmed att det finns stöd för detta.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29771
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29771_1.pdf (237.0Kb)
Datum
2012
Författare
Aprim, Mariam
Nyckelord
tvåspråkighet
modersmålspedagogik
sociokulturell
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV