Tvåspråkiga barns förutsättningar i förskolan
Sammanfattning
Syftet
Syftet med min studie är att ta reda på hur fem förskolor/pedagoger tillgodoser tvåspråkiga barn någon
form av stöd för modersmålet. Jag vill också ta reda på vad dem har för inställning till tvåspråkighet,
ifall det är en tillgång eller ett hinder.
Huvudfråga
Jag har valt att förhålla mig till följade frågeställningar: Hur tillgodoser olika förskolor/ pedagoger
tvåspråkiga barn stöd för modersmål? Vad har pedagogerna för inställning till tvåspråkiga barn? Är
det en tillgång eller ett hinder för barnens språkutveckling?
Metod och material
Den metod som jag har valt är den kvalitativa forskningsmetoden. Jag har använt mig av litteratur och
olika styrdokument som varit relevant för just min studie i fråga om tvåspråkighet. Tillvägagångssättet
har gått till på följande sätt genom intervjumetod som material där jag har intervjuat fem informanter
på olika förskolor.
Resultat
Resultatet visade att samtliga förskolor hade någon form av modersmålsstöd för barn med annat
modersmål. Några förskolor hade modersmålsundervisning med en ambulerande modersmålspedagog
som besökte förskolan en gång i veckan eller att man redan använde sig av flerspråkiga anställda som
också fick ta hand om modersmålsstödet med barn som talade samma modersmål. Sedan fanns där
även böcker och annat material som man kunde låna. Samtliga informanter hade en positiv inställning
och åsikter om tvåspråkighet och tryckte på att språket är en del av ens identitet.
Betydelse för läraryrket
Då förskolan och skolan är en mötesplats där barn med olika kulturella och språkliga bakgrunder
dagligen möts är det av stor vikt att man har insikt om andra språk och kulturer. Det är viktigt att inse
vikten av att tillvara ta barns olika språkliga bakgrunder och därmed att det finns stöd för detta.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Aprim, Mariam
Nyckelord
tvåspråkighet
modersmålspedagogik
sociokulturell
Språk
sv