dc.description.abstract | Sammanfattning:
Detta är en examensuppsats inom lärarprogrammet med inriktning mot de tidigare åldrarna som syftar till att
undersöka de estetiska läroprocessernas betydelse för elevers lärande. Genom en ren litteraturstudie har
frågeställningarna hur kan estetiska läroprocesser användas pedagogiskt för att stödja utomestetiska
läroprocesser och vilket slags egenvärde har estetiken för oss människor undersökts.
Dagens skola ska enligt skollag och läroplaner vara en skola för alla, där varje enskild elev ska erbjudas
undervisning på just den nivå, och på just det sätt som är mest konstruktivt för just den eleven. Det är en stor och
ganska svår uppgift som dagens lärare står inför. Det finns en rad olika forskare och teoretiker vars teorier kring
lärande visar på att alla människor lär sig och förstår sin omvärld på olika sätt. Därför är det oerhört viktigt att
man inom undervisningen i skolan tar hänsyn till detta och försöker utforma undervisningen på många
varierande sätt så att alla olika lärstilar kan komma till sin rätt.
Ett sätt att göra detta är att arbeta med estetiska läroprocesser. Att arbeta med estetik som metod har i en rad
olika undersökningar visat sig ge goda resultat även för utomestetiska ämnen. Men estetiken har även ett
egenvärde eftersom det är en del i olika slags verktyg vi människor naturligt använder oss av för att uppleva,
utforska, beskriva och skapa förståelse kring vår omvärld och verklighet. En del av de olika slags verktyg vi
använder, därför måste estetiska läroprocesser betraktas som likvärdiga andra slags läroprocesser i sin betydelse
för vårt lärande. Skolan måste använda sig av dem i undervisningen, inte för att ersätta utan för att komplettera,
så att alla elever får en möjlighet att lära på ett så holistiskt sätt som möjligt. Om vi väljer att inte värdera dem
likvärdigt väljer vi samtidigt att inte heller likvärdigt värdera olika elevers rättighet att lära. | sv |