• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetiska läroprocessers betydelse för elevers lärande i skolan

Sammanfattning
Sammanfattning: Detta är en examensuppsats inom lärarprogrammet med inriktning mot de tidigare åldrarna som syftar till att undersöka de estetiska läroprocessernas betydelse för elevers lärande. Genom en ren litteraturstudie har frågeställningarna hur kan estetiska läroprocesser användas pedagogiskt för att stödja utomestetiska läroprocesser och vilket slags egenvärde har estetiken för oss människor undersökts. Dagens skola ska enligt skollag och läroplaner vara en skola för alla, där varje enskild elev ska erbjudas undervisning på just den nivå, och på just det sätt som är mest konstruktivt för just den eleven. Det är en stor och ganska svår uppgift som dagens lärare står inför. Det finns en rad olika forskare och teoretiker vars teorier kring lärande visar på att alla människor lär sig och förstår sin omvärld på olika sätt. Därför är det oerhört viktigt att man inom undervisningen i skolan tar hänsyn till detta och försöker utforma undervisningen på många varierande sätt så att alla olika lärstilar kan komma till sin rätt. Ett sätt att göra detta är att arbeta med estetiska läroprocesser. Att arbeta med estetik som metod har i en rad olika undersökningar visat sig ge goda resultat även för utomestetiska ämnen. Men estetiken har även ett egenvärde eftersom det är en del i olika slags verktyg vi människor naturligt använder oss av för att uppleva, utforska, beskriva och skapa förståelse kring vår omvärld och verklighet. En del av de olika slags verktyg vi använder, därför måste estetiska läroprocesser betraktas som likvärdiga andra slags läroprocesser i sin betydelse för vårt lärande. Skolan måste använda sig av dem i undervisningen, inte för att ersätta utan för att komplettera, så att alla elever får en möjlighet att lära på ett så holistiskt sätt som möjligt. Om vi väljer att inte värdera dem likvärdigt väljer vi samtidigt att inte heller likvärdigt värdera olika elevers rättighet att lära.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29772
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29772_1.pdf (200.1Kb)
Datum
2012
Författare
Skagerstam, Lisa
Nyckelord
Estetiska läroprocesser
skapande verksamhet
lära
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV