• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1

Abstract
Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det innehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll som prioriteras. Jag har analyserat ”MatteSafari” och ”Matte Eldorado” som jag har haft tillgång till på det pedagogiska biblioteket på Göteborgs universitet. När jag har analyserat har jag övergripande tittat på lärarhandledning och grundböckerna som hör till respektive läroboksserie i årskurs 1 och kollat mer ingående på grundbok A i respektive läroboksserie. Denna metod har gett en övergripande syn på läroboksförfattarnas grundtankar samtidigt som jag har kunnat se på detaljer i böckerna utan att analysen har blivit för omfattande. Mina resultat visar att författarna till MatteSafari och Matte Eldorado har olika synsätt på hur kursplanens innehåll ska förmedlas till eleverna och även på vilket innehåll som prioriteras i läroböckerna. Innehållet i MatteSafari är till största del addition och subtraktion samt antalsuppfattning medan Matte Eldorado förmedlar nästan alla punkter som kursplanen i matematik tar upp i det centrala innehållet för årskurs 1-3, dock varje område i liten omfattning. Med tanke på resultaten visar analysen tendens till svårigheter att som lärare byta läroboksserie i matematik i lågstadiet då läroböckerna jag jämfört hanterar innehåll på så olika vis. Relevansen för läraryrket är genomgående i arbetet då alla lärare i matematik och även andra ämnen kommer behöva analysera läroböcker för planering av sin undervisning.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29773
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29773_1.pdf (157.4Kb)
Date
2012
Author
Stenström, Sabina
Keywords
lärobok
läromedel
Lgr11
matematik
årskurs 1
k
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV