Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1
Abstract
Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med
undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det
innehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll som
prioriteras. Jag har analyserat ”MatteSafari” och ”Matte Eldorado” som jag har haft tillgång till på det
pedagogiska biblioteket på Göteborgs universitet. När jag har analyserat har jag övergripande tittat på
lärarhandledning och grundböckerna som hör till respektive läroboksserie i årskurs 1 och kollat mer ingående på
grundbok A i respektive läroboksserie. Denna metod har gett en övergripande syn på läroboksförfattarnas
grundtankar samtidigt som jag har kunnat se på detaljer i böckerna utan att analysen har blivit för omfattande.
Mina resultat visar att författarna till MatteSafari och Matte Eldorado har olika synsätt på hur kursplanens
innehåll ska förmedlas till eleverna och även på vilket innehåll som prioriteras i läroböckerna. Innehållet i
MatteSafari är till största del addition och subtraktion samt antalsuppfattning medan Matte Eldorado förmedlar
nästan alla punkter som kursplanen i matematik tar upp i det centrala innehållet för årskurs 1-3, dock varje
område i liten omfattning. Med tanke på resultaten visar analysen tendens till svårigheter att som lärare byta
läroboksserie i matematik i lågstadiet då läroböckerna jag jämfört hanterar innehåll på så olika vis. Relevansen
för läraryrket är genomgående i arbetet då alla lärare i matematik och även andra ämnen kommer behöva
analysera läroböcker för planering av sin undervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Stenström, Sabina
Keywords
lärobok
läromedel
Lgr11
matematik
årskurs 1
k
Language
sv