• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matteboken som förmedlare av kursplanens mål - En analysstudie av läroböcker i matematik för årskurs 1

Sammanfattning
Min undersökning är en komparativ analys av två läroböcker i matematik för årskurs 1. Huvudsyftet med undersökningen är dels att jämföra dessa två läroböckerna med varandra samt att jämföra hur de förmedlar det innehåll som kursplanen i matematik (lgr11) kräver ska ingå i undervisningen, och vilket innehåll som prioriteras. Jag har analyserat ”MatteSafari” och ”Matte Eldorado” som jag har haft tillgång till på det pedagogiska biblioteket på Göteborgs universitet. När jag har analyserat har jag övergripande tittat på lärarhandledning och grundböckerna som hör till respektive läroboksserie i årskurs 1 och kollat mer ingående på grundbok A i respektive läroboksserie. Denna metod har gett en övergripande syn på läroboksförfattarnas grundtankar samtidigt som jag har kunnat se på detaljer i böckerna utan att analysen har blivit för omfattande. Mina resultat visar att författarna till MatteSafari och Matte Eldorado har olika synsätt på hur kursplanens innehåll ska förmedlas till eleverna och även på vilket innehåll som prioriteras i läroböckerna. Innehållet i MatteSafari är till största del addition och subtraktion samt antalsuppfattning medan Matte Eldorado förmedlar nästan alla punkter som kursplanen i matematik tar upp i det centrala innehållet för årskurs 1-3, dock varje område i liten omfattning. Med tanke på resultaten visar analysen tendens till svårigheter att som lärare byta läroboksserie i matematik i lågstadiet då läroböckerna jag jämfört hanterar innehåll på så olika vis. Relevansen för läraryrket är genomgående i arbetet då alla lärare i matematik och även andra ämnen kommer behöva analysera läroböcker för planering av sin undervisning.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29773
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29773_1.pdf (157.4Kb)
Datum
2012
Författare
Stenström, Sabina
Nyckelord
lärobok
läromedel
Lgr11
matematik
årskurs 1
k
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV