Husserls livsvärld och pedagogikforskning
Abstract
Denna uppsats behandlar livsvärldsfenomenologi. Den konkreta frågan som har undersökts är: vad menas med
"livsvärld" och vari består dess relevans för pedagogikforskning? Dels har livsvärldsbegreppets urpsrung hos
filosofen Edmund Husserl undersökts och dels så har livsvärldsfenomenologins roll i pedagogisk forskning
undersökts. Livsvärldsbegreppet har tolkats utifrån Husserls texter, samt den kritiska diskussionen av dessa i
senare forskning, som en systematisk redogörelse för en persons samlade trosföreställningar och dessa
trosföreställningars inbördes relation. Livsvärlden skall förstås som ett perspektiv på världen, snarare än som en
värld.
Livsvärldens roll inom pedagogikforskning har undersökts dels genom att läsa texter som beskriver teorin bakom
livsvärldsfenomenologisk pedagogikforskning och dels genom att undersöka faktiska studier som genomförts
baserat på detta perspektiv. Livsvärldsfenomenologin har i denna uppsats visats ha ett potentiellt värde för
pedagogikforskning i den mån vi är intresserade av hur ett visst fenomen upplevs av en bestämd grupp. I den
mån vi är intresserade av hur saker och ting förhåller sig, oberoende av hur detta uppfattas, så har
livsvärldsfenomenologin visat sig vara otillräcklig som metod. Denna begränsning uppmärksammas inte i den
undersökta pedagogikforskningen, något som har kritiserats i denna uppsats. Den undersökta
pedagogikforskningen har i denna uppsats kritiserats även på andra punkter. Den har kritiserats för att innehålla
vagt formulerade och tillsynes irrelevanta metafysiska sidospår. Ur en vetenskapsfilosofisk synvinkel så lider
undersökningarna också av problem med hur resultaten skall bli intersubjektivt prövbara. Ett sista problem rör
frågan om hur induktiva slutledningar skall kunna dras utifrån materialet, givet att livsvärldsforskningens resultat
är så intimt sammankopplade med den konkreta vardagssituation som studerats av forskaren. Slutsatsen i denna
uppsats är att det återstår teoretiskt arbete för att livsvärldsfenomenologin skall kunna ta steget från en filosofisk
teori till att bli en teori för empirisk pedagogikforskning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Sundberg, Kristoffer
Keywords
Livsvärld
livsvärldsfenomenologi
Edmund Husserl,
Language
sv