• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den faktiskt genomförda läroplanen? Analys av tre läroböcker i svenska språket för gymnasieskolans högskoleförberedande program

Sammanfattning
Den 1 juli i år trädde de nya ämnesplanerna för gymnasieskolan GY 011 i kraft. Fr o m höstterminen kommer alltså svensklärare i gymnasieskolan att använda undervisningslitteratur som är skriven under de gamla kursplanernas tid och med hjälp av denna undervisa och examinera utifrån de nya målen. Är den aktuella kurslitteraturen lämpad för att vara en viktig del av en undervisning som skall utformas utifrån nya mål? Syftet med denna undersökning är att diskutera huruvida tre utvalda läroböcker ger eleverna förutsättningar för att nå de mål som anges i de nya ämnesplanerna. Huvudfrågan är alltså: Ger de tre utvalda läroböckerna eleverna förutsättningar för att nå de mål som anges i de nya ämnesplanerna för ämnet svenska? Metoden är kontrastiv, d v s ett objekt (de tre läroböckerna) jämförs enligt en för ändamålet utarbetad modell med ett annat objekt (ämnesplanen). Det analysredskap som har konstruerats för uppsatsen utgår från de nio punkter i ämnesplanen vilka specificerar målen för svenskundervisningen, alltså vad eleven skall kunna i ämnet svenska när han slutar gymnasiet. De tre läroböcker som skall analyseras är: Johansson, S., Karlsson, O. & Nettervik, I. (008). Möt språket. Malmö: Gleerups; Lundahl, B. & Sjöstedt, B. (006). Nya svenska språket. Lund: Studentlitteratur; Skoglund, S. (004). Texter och tankar – språket. Malmö: Gleerups. Resultatet av analysen visar att det inte är någon av läroböckerna som i allt ger förutsättningar för att eleven skall nå de olika målen för ämnet svenska. Kompletterande material måste till för att eleven skall fåoptimala förutsättningar för att nå de mål som styrdokumenten stipulerar. Att vara medveten om att läroboken inte täcker in allt och att agera utifrån det är av största vikt för alla lärare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29776
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29776_1.pdf (599.1Kb)
Datum
2012
Nyckelord
läromedel
lärobok
ämnesplan
kontrastiv analys
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV