”Hemma läser jag inte för då måste jag inte läsa” En kvalitativ studie om vad som motiverar elever i en åk 6 till att läsa skönlitteratur
Abstract
Syfte och frågeställning:
Internationella studier påvisar att läsförmågan hos svenska elever märkbart försämrats över tid. Mot bakgrund av
dessa studier avsåg vi undersöka vilka faktorer en grupp elever i årskurs 6 upplevde som motiverande till att läsa
skönlitterära böcker.
Våra frågeställningar var följande: Vilka faktorer upplever eleverna själva som positiva med läsning av
skönlitteratur? Vad motiverar dem till att läsa skönlitteratur? Vilka faktorer upplevs som hindrande i att få en
positiv skönlitterär läsupplevelse?
Metod och material:
Underlaget för analysen har samlats in genom kvalitativ metodik med samtalsintervjuer som
undersökningsinstrument. Våra respondenter var 17 elever från samma årskurs 6. Skolan ligger i ett
upptagningsområde med elever från både stadsmiljö och landsbygd och varierande sociokulturella
förutsättningar. För att öka reliabiliteten spelades intervjuerna in på band.
Resultat:
Resultatet av vår studie visar att elever motiveras till att läsa skönlitteratur av en mängd olika faktorer. Eleverna
framhöll inre känslomässiga upplevelser, samt utvecklad läsförmåga, som motiverande. Tillika var boken och
dess innehåll en motiverande faktor. Även den sociala kontexten kunde vara motiverande. Av resultatet framkom
också hinder för en positiv läsupplevelse. Vi fann att bristande vägledning kunde medföra dålig anpassning av
vald bok. Andra hinder var brister i läsförmåga samt att eleven inte kunde se någon mening i läsning som
aktivitet och därför upplevde läsning som tråkigt eller ett tvång. En svag återkoppling från lärarna, med få
gemensamma läsaktiviteter, bidrar till låg status för skönlitterär läsning och blir ett hinder för de elever som
behöver stöd för sin läsförståelse.
Betydelse för yrket:
Som lärare är det avgörande att lyssna på eleven och utgå från dennes perspektiv. De faktorer som elever
upplever som positiva kan användas och utvecklas i en lärandesituation. Viktigt är att skapa en god läsmiljö både
med avseende på urvalet av böcker som den fysiska miljön. Genom god återkoppling och engagemang kan
läraren lyfta värdet av elevens ansträngningar samt träna elever på att finna vägar in i den skönlitterära texten.
.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Hermansson Skafte, Ann-Catrine
Bergener, Madelen
Keywords
Skönlitteratur
motivation
läslust
läsförmåga
å
Language
sv