Show simple item record

dc.contributor.authorHermansson Skafte, Ann-Catrinesv
dc.contributor.authorBergener, Madelensv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:26:58Z
dc.date.available2012-07-20T07:26:58Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29778
dc.description.abstractSyfte och frågeställning: Internationella studier påvisar att läsförmågan hos svenska elever märkbart försämrats över tid. Mot bakgrund av dessa studier avsåg vi undersöka vilka faktorer en grupp elever i årskurs 6 upplevde som motiverande till att läsa skönlitterära böcker. Våra frågeställningar var följande: Vilka faktorer upplever eleverna själva som positiva med läsning av skönlitteratur? Vad motiverar dem till att läsa skönlitteratur? Vilka faktorer upplevs som hindrande i att få en positiv skönlitterär läsupplevelse? Metod och material: Underlaget för analysen har samlats in genom kvalitativ metodik med samtalsintervjuer som undersökningsinstrument. Våra respondenter var 17 elever från samma årskurs 6. Skolan ligger i ett upptagningsområde med elever från både stadsmiljö och landsbygd och varierande sociokulturella förutsättningar. För att öka reliabiliteten spelades intervjuerna in på band. Resultat: Resultatet av vår studie visar att elever motiveras till att läsa skönlitteratur av en mängd olika faktorer. Eleverna framhöll inre känslomässiga upplevelser, samt utvecklad läsförmåga, som motiverande. Tillika var boken och dess innehåll en motiverande faktor. Även den sociala kontexten kunde vara motiverande. Av resultatet framkom också hinder för en positiv läsupplevelse. Vi fann att bristande vägledning kunde medföra dålig anpassning av vald bok. Andra hinder var brister i läsförmåga samt att eleven inte kunde se någon mening i läsning som aktivitet och därför upplevde läsning som tråkigt eller ett tvång. En svag återkoppling från lärarna, med få gemensamma läsaktiviteter, bidrar till låg status för skönlitterär läsning och blir ett hinder för de elever som behöver stöd för sin läsförståelse. Betydelse för yrket: Som lärare är det avgörande att lyssna på eleven och utgå från dennes perspektiv. De faktorer som elever upplever som positiva kan användas och utvecklas i en lärandesituation. Viktigt är att skapa en god läsmiljö både med avseende på urvalet av böcker som den fysiska miljön. Genom god återkoppling och engagemang kan läraren lyfta värdet av elevens ansträngningar samt träna elever på att finna vägar in i den skönlitterära texten. .sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkönlitteratursv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectläslustsv
dc.subjectläsförmågasv
dc.subjectåsv
dc.title”Hemma läser jag inte för då måste jag inte läsa” En kvalitativ studie om vad som motiverar elever i en åk 6 till att läsa skönlitteratursv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record