• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Faktion i skolan. Faction in School

Abstract
Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka faktion och erbjuda en djupare förståelse för denna litterära genre. I dagens mediebrus översköljs vi ständigt av information som många gånger har sin hemvist i en gråzon mellan sanning och osanning, fakta och fiktion. Det är kanske inte så uppseendeväckande att en litterär genre som består av just fakta och fiktion upplever ett stort uppsving i dessa dagar. Läsande ungdomar intresserar sig mer och mer för genren. Vad ställer detta för krav på litteraturundervisningen i skolan? Hör faktion ens hemma i skolan och i så fall ställs annorlunda krav på pedagogen i fråga om lektionsupplägg och planering? Vari består attraktionskraften hos faktionen? Detta är några av frågorna som uppsatsen vill reda ut. Uppsatsen bygger på receptionsteoretiska metoder och en hermeneutisk närläsning av vald faktionlitteratur. Uppsatsens fundament består till stora delar av tidigare forskning om faktionen, studier om läsning i allmänhet och nutida samt historiska böcker tillhörandes faktionen. Mycket av genrens popularitet kan förklaras med orden närvaro, nyfikenhet, spänning men framförallt vill ungdomar läsa litteratur som är ”sann”, något de kan lära sig något av. Flertalet av de tillfrågade ungdomarna finner rent av ingen anledning att läsa om boken inte har verklighetsanknytning eller sanningsanspråk. Enligt uppsatsförfattaren går det även att finna förklaringar till genrens popularitet inom den sagoberättande traditionen. Denna vilja att ta till sig det sanna och verkliga visar sig även vara en fara. För även om det är positivt att ungdomar idag generellt visar intresse för någon form av litteratur godtar de alltför lättvindigt sanningsanspråken. Detta ställer därför nyanserade krav på litteraturundervisningen. Eleverna måste utmanas i sin övertygelse om sanningshalten i faktiontexten. Pedagogen måste skapa ett klassrumsklimat som välkomnar en öppen diskurs, där elevernas öppna frågor får utrymme. Men det är läraren som med raffinerade metoder skall styra diskussionen enligt önskemål som bl.a. möjliggör att nämnda sanningshalt ifrågasätts. N
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29781
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29781_1.pdf (744.4Kb)
Date
2012
Keywords
faktion
litterärt lärande
motivation
meningsful
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV