• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur kan man arbeta med klassiker i grundskolans senare år? Observationer av en lärares arbete med Strindberg och Lagerlöf i årskurs 9

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte och huvudfrågor: Ungdomar läser mindre, speciellt gamla klassiker som hör till vårt kulturarv i form av en litterär kanon. Syftet med denna uppsats har varit att undersöka och observera hur en lärare i årskurs 9 läser och arbetar med texter av August Strindberg och Selma Lagerlöf. Följande frågor har uppsatsen försökt besvara: Hur väljer läraren texter av dessa två författare? Hur motiverar läraren eleverna för äldre litteratur? Hur kan eleverna arbeta med äldre litteratur? Hur bedömer läraren elevers arbete? Metod och material: Underlaget har varit deltagande observation i två parallella klasser. Eftersom syftet har varit att observera hur läsning av klassiker fungerar i en vanlig högstadieklass, följde jag en lärares arbete utan några förberedande frågor. Intervju med läraren lades efter att momentet med klassikerna var klart. Inga enkätundersökningar eller intervjuer har gjorts med elever. Resultat: Eleverna vill känna att litteraturen berör dem, de bär med sig sina kunskaper och erfarenheter från sina egna liv. När intresse saknas, kan eleverna göra motstånd genom tystnad och inte delta i samtalen. Ibland kan skälen vara att eleverna är oförberedda på ett informellt boksamtal. Integritet är viktigt. Det är också viktigt att eleverna vet vad som förväntas av dem. Det finns anledning för lärare att försöka få eleverna med sig och få dem motiverade, för motiverade elever har lättare att lära sig. Även improvisation är en del av en vanlig skoldag, oavsett noggrann planering, kan mycket hända. Betydelse för läraryrket: Som blivande lärare har jag stor glädje av att ha kunnat observera en lyckad undervisningssituation av klassiker och kommer att använda denna modell. Klassiker, som läses av generation efter generation, tillhör vårt kulturarv och eleverna får inte stå utanför. Skolans uppgift är att föra traditioner och värderingar vidare och låta eleverna få en relation och göra kulturarvet till sitt eget. Det saknas pengar och tid tid fortbildning, vilket skulle stimulera till mer intressant undervisning om klassiker. Utan ständig återkommande kompetensutveckling blir det ingen bra skola för våra barn.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29782
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29782_1.pdf (759.6Kb)
Datum
2012
Författare
Lyckegård, Hannele
Nyckelord
Klassiker
receptionsforskning
motivation
högläs
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV