En fallstudie om hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal för att stimulera barnens literacyutveckling
Abstract
Syfte
Syftet med min fallstudie är att ta reda på hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal som ett stöd
för barnens literacyutveckling. Jag belyser arbetet med boksamtalet ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och
kommunikation är nyckelbegrepp.
Huvudfråga
- Hur använder pedagogerna boksamtal för att stimulera barnens literacyutveckling?
- Finns skillnader mellan de olika pedagogernas sätt att arbeta med boksamtal och hur kan dessa i så fall förstås?
Metod och material
För att kunna besvara min frågeställning så användes en kvalitativ fallstudie i form av observationer med ljud- och
videoinspelningar samt ett slags strukturerat observationsschema. Observationerna genomfördes på en
förskoleavdelning under sju på varandra följande vardagar. I observationerna deltog två kvinnliga förskollärare, en
manlig barnskötare samt barn i åldrarna 3-5 år gamla.
Resultat
De två äldre kvinnliga förskollärarna använder i större utsträckning än den yngre manlige barnskötaren ett
sociokulturellt perspektiv. Förskollärarna använder stöden närhet och öppna frågor för att kunna föra dialog om bokens
innehåll med sätten utåtriktad-, bakåtriktad- och framåtriktad textrörlighet som utvecklar kontextoberoende samtal.
Barnskötaren använder inte stödet närhet eller sättet utåtriktad textrörlighet men försöker att med öppna och slutna
frågor föra dialog om bokens innehåll med bakåtriktad- och framåtriktad textrörlighet. Arbetslaget representerar olika
utbildningsnivå och ålder vilket jag fann har betydelse för skillnaderna i de olika pedagogernas sätt att arbeta med
boksamtal.
Betydelse för läraryrket
Att arbeta aktivt och medvetet med boksamtal stimulerar barnens literacyutveckling som antas förebygga lässvårigheter.
I undersökning framkom att det finns skillnader i pedagogernas olika sätt att arbeta med boksamtal vilket beror på
pedagogernas utbildningsnivå och ålder. Min studie kan bidra till dokumentation i arbetslagen genom gemensamt
samtal, eftertanke och granskning så att man blir medveten om varför och hur man ska arbeta med boksamtal. Denna
dokumentation visar hur teori och praktik kan samverka vilket både föräldrarna och skolan kan få ta del av.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lundström, Emelie
Johansson, Pia
Andersson, Anna
Keywords
Boksamtal
dialog
kommunikation
literacy
kontex
Language
sv