• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En fallstudie om hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal för att stimulera barnens literacyutveckling

Sammanfattning
Syfte Syftet med min fallstudie är att ta reda på hur pedagogerna på en förskoleavdelning arbetar med boksamtal som ett stöd för barnens literacyutveckling. Jag belyser arbetet med boksamtalet ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och kommunikation är nyckelbegrepp. Huvudfråga - Hur använder pedagogerna boksamtal för att stimulera barnens literacyutveckling? - Finns skillnader mellan de olika pedagogernas sätt att arbeta med boksamtal och hur kan dessa i så fall förstås? Metod och material För att kunna besvara min frågeställning så användes en kvalitativ fallstudie i form av observationer med ljud- och videoinspelningar samt ett slags strukturerat observationsschema. Observationerna genomfördes på en förskoleavdelning under sju på varandra följande vardagar. I observationerna deltog två kvinnliga förskollärare, en manlig barnskötare samt barn i åldrarna 3-5 år gamla. Resultat De två äldre kvinnliga förskollärarna använder i större utsträckning än den yngre manlige barnskötaren ett sociokulturellt perspektiv. Förskollärarna använder stöden närhet och öppna frågor för att kunna föra dialog om bokens innehåll med sätten utåtriktad-, bakåtriktad- och framåtriktad textrörlighet som utvecklar kontextoberoende samtal. Barnskötaren använder inte stödet närhet eller sättet utåtriktad textrörlighet men försöker att med öppna och slutna frågor föra dialog om bokens innehåll med bakåtriktad- och framåtriktad textrörlighet. Arbetslaget representerar olika utbildningsnivå och ålder vilket jag fann har betydelse för skillnaderna i de olika pedagogernas sätt att arbeta med boksamtal. Betydelse för läraryrket Att arbeta aktivt och medvetet med boksamtal stimulerar barnens literacyutveckling som antas förebygga lässvårigheter. I undersökning framkom att det finns skillnader i pedagogernas olika sätt att arbeta med boksamtal vilket beror på pedagogernas utbildningsnivå och ålder. Min studie kan bidra till dokumentation i arbetslagen genom gemensamt samtal, eftertanke och granskning så att man blir medveten om varför och hur man ska arbeta med boksamtal. Denna dokumentation visar hur teori och praktik kan samverka vilket både föräldrarna och skolan kan få ta del av. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29783
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29783_1.pdf (165.4Kb)
Datum
2012
Författare
Lundström, Emelie
Johansson, Pia
Andersson, Anna
Nyckelord
Boksamtal
dialog
kommunikation
literacy
kontex
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV