• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det flerstämmiga klassrummet – en utopi eller verklighet? – En studie om flerstämmighet i engelskundervisning

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur flerstämmigheten ser ut i dagens undervisning i engelska i grundskolans senare år i Sverige. Är det flerstämmiga språkklassrummet verklighet eller endast en utopi? Får alla röster höras och deltar alla elever i undervisningen? Flerstämmigheten undersöks utifrån tre olika faktorer som tycks ha stor betydelse för hur mycket flerstämmighet det finns i klassrummet och hur mycket elever deltar i undervisningen: undervisningsform (t.ex. grupparbete, enskilt arbete, samtal i helklass), elevernas roll samt lärarens roll. Dessa frågor besvaras med hjälp av observationer av engelskundervisning i sju olika klasser med fyra olika lärare. Resultatet visar att flerstämmigheten till stor del saknas i engelskundervisningen, men att den påverkas av både yttre och inre faktorer. Framförallt undervisningsformen tycks påverka hur mycket flerstämmighet som skapas i varje situation och hur mycket eleverna deltar i undervisningen. Grupparbete tycks vara den undervisningsform som innehåller mest flerstämmighet, medan aktiviteter som t.ex. enskilt arbete, läsning och film tycks hämma flerstämmigheten till stor del. Även elevernas roll och lärarens roll påverkar hur flerstämmigheten i klassrummet ser ut. Läraren har en stor kontroll över hur mycket klassrummet präglas av flerstämmighet och det är till stor del lärarens ansvar att skapa utrymme för flerstämmighet och dialog. Resultaten har en stor betydelse för läraryrket eftersom de visar indikationer på hur situationen i engelskundervisning ser ut i grundskolan idag och vilket arbete som krävs hos lärare för att bidra till skapandet av ett flerstämmigt klassrum.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29784
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29784_1.pdf (367.1Kb)
Date
2012
Author
Hytti, Catharina
Keywords
Flerstämmighet
Undervisning
Engelska
Grundskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV