• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stavfelstyper. Elevers stavningsutveckling från årskurs 2 till årskurs 4.

Sammanfattning
När elever försöker stava ord ”som de låter” är det inte ovanligt att orden blir felstavade. En- ligt kursplanen i svenska ska elever, när de slutar årskurs 6, behärska bl.a. stavningsregler i viss mån. Utifrån detta funderade jag kring hur elevers sätt att stava kan bero på vilka regler de har insikt i. Syftet med min studie var att undersöka yngre elevers olika stavfelstyper i för- hållande till en typisk stavningsutveckling samt klarlägga vilka orsaker som kan finnas till de olika stavfelen. Informanterna var 17 elever i en årskurs 4 och från dem samlade jag in elevtexter. Elevtexter- na från årskurs 4 producerades vid en uppgift i fri skrivning som jag höll i. Vid uppgiften fick eleverna ingen hjälp vid vare sig rättstavning eller flödesskrivning. Elevtexter från årskurs hämtades ur samma elevers portfoliopärmar. Det är okänt i vilket sammanhang som dessa texter är producerade samt om och i så fall hur mycket hjälp eleverna fått vid dessa uppgifter. Först analyserades stavfelstyper i årskurs 4 respektive årskurs . Resultaten sattes i relation till en typisk stavningsutveckling. Sedan analyserades vilka stavningsregler eleverna stavat efter och även detta sattes i relation till en typisk stavningsutveckling. Vid den senare ana- lysen analyserades först stavfel gjorda av elever utan kända läs- och skrivsvårigheter i årskurs 4 respektive årskurs . Därefter analyserades stavfel gjorda av elever med kända läs- och skrivsvårigheter i årskurs 4 respektive årskurs . För båda grupperna sattes resultaten i relat- ion till en typisk stavningsutveckling. Resultaten överensstämmer med tidigare forskning om rättstavning och kan ge en bild av i vilken utsträckning elever gör olika typer av stavfel samt för hur elever utan respektive med läs- och skrivsvårigheter utvecklar stavningsinsikter i relation till en typisk stavningsutveckl- ing. Lärare som undervisar i rättstavning behöver vara medvetna om möjliga orsaker till olika stavfelstyper för att kunna stötta elever vidare i deras stavningsutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29789
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29789_1.pdf (479.3Kb)
Datum
2012
Författare
Bäck, Anna
Nyckelord
Stavning
stavningskonventioner
stavningsregler
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV