Retorik i GY11. En studie av förstaårsgymnasisters retorikkännedom samt deras syn på retorik och den nya retorikkursen i GY11
Sammanfattning
Abstract
Syftet med studien är att söka kunskap om förstaårsgymnasisters retorikkännedom, och undersöka om denna
kännedom kan kopplas till social bakgrund och gymnasieprogram. Av intresse är också att undersöka hur elever
ser på den potentiella nyttan med retorikkunskaper, samt i vilken utsträckning de kan tänka sig att välja
retorikkursen som individuellt val. Studien bygger på två forskningsmetoder: dels en kvantitativ, i form av en
enkätundersökning med 169 elever, dels en kvalitativ, i form av åtta elevintervjuer. Eleverna är från två olika
gymnasieskolor i Västsverige. Klasser från ett yrkesförberedande program (handelsprogrammet) och från ett
studieförberedande (naturvetarprogrammet) valdes ut på de båda skolorna.
Av resultatet kan utläsas att elever med en medelklassbakgrund överlag har större retorikkännedom än elever
med arbetarklassbakgrund. Medelklasseleverna från naturvetarprogrammet hade störst retorikkännedom, medan
arbetarklasseleverna på handelsprogrammet hade minst. På båda skolorna var det en relativt hög andel som
kunde se den potentiella nyttan med retorik, men vad gäller att se retorikkursen som tänkbart tillval skilde sig de
båda programmen åt, då naturvetareleverna i en större utsträckning än handelseleverna kunde tänka sig att välja
kursen som individuellt val. Det problematiska i sammanhanget visade sig vara att handelseleverna inte kunde
välja retorikkursen utan att riskera sin högskolebehörighet..
Vidare visade studien att det är mer sannolikt att medelklasselever har fått höra om retorik i hemmet än att
arbetarklasselever har det. Det är viktigt för svensklärare att känna till hur social bakgrund spelar in på elevers
förkunskaper, särskilt med tanke på skolans kompensatoriska roll som ska innebära att elevers sociala bakgrund
och olika förutsättningar inte får lika stort genomslag. Mot bakgrund av detta är det viktigt att svensklärare på
både högstadiet och gymnasiet förbereder elever på bästa sätt inför det potentiella valet av retorikkursen på
gymnasiet, då retorik är viktigt att kunna för att kunna hävda sig i dagens samhälle.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Lenngren, Markus
Nyckelord
Retorik
Retorikkännedom
Social bakgrund
retorik
Språk
sv