Högläsning för yngre barns språkutveckling
Sammanfattning
Vårt mål med undersökningen var att studera förskollärarens intentioner gällande språkutveckling med fokus på högläsning. Vi ville få en större inblick i hur högläsning användes på förskolorna och hur det kunde främja barnens språkinlärning.
Språk är en mycket stor del av vårt liv, för med hjälp av språket förmedlar vi våra tankar, känslor och erfarenheter. Med språket som verktyg kan vi kommunicera med andra människor och på så sätt förmedla vår historia. Genom att läsa högt för barn stimuleras deras ordförråd, talspråk, tänkande, m.m. Högläsning är enligt oss något som bör få stor del i förskoleverksamhetens pedagogiska arbete.
Våra huvudfrågor
- Hur används högläsning på förskolorna?
- Vad tycker pedagogerna är det viktigaste med högläsning?
- Hur resonerar pedagogerna om högläsning och språkutveckling?
I studien ingick tre förskolor och fyra pedagoger. Vi utförde intervjuer och observationer på de förskolor vi haft VFU.
Resultatet har sammanfattats utifrån de olika metoddelarna. Det visar att förskolepersonalen har god kunskap om högläsningens effekt. Hur de arbetar och syftet med arbetet varierar från förskola till förskola. Vi har analyserat/diskuterat resultatet utifrån tidigare forskning och Lpfö98/10.
Arbetet i förskolan kräver mycket av förskollärare. De ska anpassa verksamheten efter olika individers behov och förkunskaper. När barn med olika modersmål blandas i samma grupp blir detta än mer komplext. Forskning visar att genom högläsning för barn utvecklar man deras språkliga kunskaper oavsett modersmål. Därför anser vi att det är viktigt att arbeta med regelbunden högläsning i förskolan. Våra förhoppningar var att fördjupa vår kunskap inom ämnet och att vi ska kunna nyttja resultatet i vår kommande profession. Eftersom Sverige idag är ett mångkulturellt land anser vi att det är viktigt att främja alla barns språkutveckling redan i tidig ålder.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Berg, Sophie
Holm, Elin
Nyckelord
Språkutveckling
högläsning
förskola
Språk
sv