Förskolans femtontimmarsverksamhet - En enkätstudie bland pedagoger och vårdnadshavare
Abstract
Sammanfattning
I vår studie undersöks villkoren för Femtontimmarsbarnens förskolegång, då barn till
arbetslösa och föräldralediga endast får vistas på förskolan femton timmar i veckan. Vi vill ta
reda på hur föräldrarna och förskolans personal förhåller sig till denna bestämmelse. Vårt
syfte med att göra denna studie låg i att vi uppmärksammat att det pågår en het debatt kring
ämnet och att det på nätet florerar namninsamlingar mot bestämmelsen. Därför ville vi
undersöka vad för tankar pedagoger och vårdnadshavare har, är det överlag positiva eller
negativa tankar om regeln? För att utföra studien valde vi att göra en kvantitativ undersökning
där vi skickade ut enkäter till vårdnadshavare och pedagoger. Svaren från
enkätundersökningen är sammanställt i diagram tillsammans med vad pedagoger och
vårdnadshavare sagt i de mer öppna frågorna i enkäten. Av våra viktigaste resultat framgår att
pedagogerna anser att de har ett omsorgsuppdrag och att de arbetar för att skapa en trygghet
för de barn som endast vistas hos dem 15 timmar i veckan. De ser även att de har ett socialt
uppdrag och att detta är någonting som Femtontimmarsbarnen missar. Vårdnadshavarna ser
förskolan som en avlastningsplats men även en plats där barnen utvecklas språkligt och
socialt. Något som upplevs problematiskt med regeln utifrån enkätsvaren är att dagen kan
kännas ostrukturerad enligt pedagogerna och positivt för verksamhetens del kan vara att
pedagogerna får tider på dagen när det är färre barn och därmed chans till mer planering och
barnfri tid. Utav våra resultat kan man se att reglerna behöver ses över då många är missnöjda
över tidsförläggning och anser att det påverkar barnens utveckling på olika sätt, dels att de
missar viktiga moment som förekommer i förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Jansson, Emma
Ozols, Sandra
Keywords
Förskola
föräldrar
pedagoger
Femtontimmars verk
Language
sv