• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskolans femtontimmarsverksamhet - En enkätstudie bland pedagoger och vårdnadshavare

Abstract
Sammanfattning I vår studie undersöks villkoren för Femtontimmarsbarnens förskolegång, då barn till arbetslösa och föräldralediga endast får vistas på förskolan femton timmar i veckan. Vi vill ta reda på hur föräldrarna och förskolans personal förhåller sig till denna bestämmelse. Vårt syfte med att göra denna studie låg i att vi uppmärksammat att det pågår en het debatt kring ämnet och att det på nätet florerar namninsamlingar mot bestämmelsen. Därför ville vi undersöka vad för tankar pedagoger och vårdnadshavare har, är det överlag positiva eller negativa tankar om regeln? För att utföra studien valde vi att göra en kvantitativ undersökning där vi skickade ut enkäter till vårdnadshavare och pedagoger. Svaren från enkätundersökningen är sammanställt i diagram tillsammans med vad pedagoger och vårdnadshavare sagt i de mer öppna frågorna i enkäten. Av våra viktigaste resultat framgår att pedagogerna anser att de har ett omsorgsuppdrag och att de arbetar för att skapa en trygghet för de barn som endast vistas hos dem 15 timmar i veckan. De ser även att de har ett socialt uppdrag och att detta är någonting som Femtontimmarsbarnen missar. Vårdnadshavarna ser förskolan som en avlastningsplats men även en plats där barnen utvecklas språkligt och socialt. Något som upplevs problematiskt med regeln utifrån enkätsvaren är att dagen kan kännas ostrukturerad enligt pedagogerna och positivt för verksamhetens del kan vara att pedagogerna får tider på dagen när det är färre barn och därmed chans till mer planering och barnfri tid. Utav våra resultat kan man se att reglerna behöver ses över då många är missnöjda över tidsförläggning och anser att det påverkar barnens utveckling på olika sätt, dels att de missar viktiga moment som förekommer i förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29796
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29796_1.pdf (400.9Kb)
Date
2012
Author
Jansson, Emma
Ozols, Sandra
Keywords
Förskola
föräldrar
pedagoger
Femtontimmars verk
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV