dc.contributor.author | Benjegård, Claes | |
dc.contributor.author | Eneland, Susanne | |
dc.contributor.author | Nohlås, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2006-04-12T09:21:50Z | |
dc.date.available | 2006-04-12T09:21:50Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/297 | |
dc.description.abstract | Irrationella tal – vilka begreppsmodeller använder sig lärare av vid introduktion av tal i bråkform?
Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet inom lärarprogrammet.
Sidantal 41
Författare Claes Benjegård, Susanne Eneland och Elisabeth Nohlås
Handledare Per-Olof Bentley
Tidpunkt Höstterminen 2005
Syfte Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka begreppsmodeller lärarna
använder vid introduktion av arbetet med tal i bråkform. Syftet är också att
undersöka om skillnader i val av begreppsmodeller föreligger mellan
mellanstadiets och högstadiets lärare.
Med undersökningen vill vi få fram om lärarna anser att eleverna har relevant
förförståelse för tal i bråkform. Undersökningens syfte är också att få fram vilka
fallgropar lärarna upplever att det finns i de begreppsmodeller de använder sig av
vid introduktion av tal i bråkform. Syftet är att undersöka vilka förförståelser
lärarna anser att eleverna behöver och vilka fallgropar lärarna kan se med de
olika begreppsmodellerna. Det resultat som studien kommer att visa vill vi
jämföra med tidigare forskning.
Bakgrund Det finns olika sätt att förstå tal i bråkform så som:
1. en del av helhet
2. en andel
3. en punkt på tallinjen
4. resultatet av en division
5. proportion
6. förhållande
Dessa bildar begreppsmodeller som lärarna använder sig av vid arbetet med tal i
bråkform
Metod Vi har genomfört intervjuer med matematiklärare från både mellan- och
högstadiet. Vi har innehållsanalyserat de utskrivna intervjuerna, tagit del av
tidigare forskning och studerat skolans läromedel.
Slutsatser Flertalet av de lärare vi intervjuat använder sig av en eller flera
begreppsmodeller. Studien har visat på att mellanstadielärarna anser att eleverna
har en viss förförståelse medan högstadielärarna säger att eleverna saknar
relevant förförståelse för tal i bråkform. Analysen av de utskrivna intervjuerna
har visat att några av de intervjuade lärarna är medvetna om att
fallgropar/svårigheter kan förekomma i de begreppsmodeller de använder vid
introduktion av tal i bråkform. Svårigheter kan också uppstå om de
begreppsmodeller som används ej är kompatibla. | eng |
dc.format.extent | 507964 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | ht05 2611-096 | eng |
dc.title | Irrationella tal – vilka begreppsmodeller använder sig lärare av vid introduktion av tal i bråkform? | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.uppsok | C | eng |
dc.type.svep | other | eng |