Show simple item record

dc.contributor.authorBenjegård, Claes
dc.contributor.authorEneland, Susanne
dc.contributor.authorNohlås, Elisabeth
dc.date.accessioned2006-04-12T09:21:50Z
dc.date.available2006-04-12T09:21:50Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/297
dc.description.abstractIrrationella tal – vilka begreppsmodeller använder sig lärare av vid introduktion av tal i bråkform? Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet inom lärarprogrammet. Sidantal 41 Författare Claes Benjegård, Susanne Eneland och Elisabeth Nohlås Handledare Per-Olof Bentley Tidpunkt Höstterminen 2005 Syfte Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka begreppsmodeller lärarna använder vid introduktion av arbetet med tal i bråkform. Syftet är också att undersöka om skillnader i val av begreppsmodeller föreligger mellan mellanstadiets och högstadiets lärare. Med undersökningen vill vi få fram om lärarna anser att eleverna har relevant förförståelse för tal i bråkform. Undersökningens syfte är också att få fram vilka fallgropar lärarna upplever att det finns i de begreppsmodeller de använder sig av vid introduktion av tal i bråkform. Syftet är att undersöka vilka förförståelser lärarna anser att eleverna behöver och vilka fallgropar lärarna kan se med de olika begreppsmodellerna. Det resultat som studien kommer att visa vill vi jämföra med tidigare forskning. Bakgrund Det finns olika sätt att förstå tal i bråkform så som: 1. en del av helhet 2. en andel 3. en punkt på tallinjen 4. resultatet av en division 5. proportion 6. förhållande Dessa bildar begreppsmodeller som lärarna använder sig av vid arbetet med tal i bråkform Metod Vi har genomfört intervjuer med matematiklärare från både mellan- och högstadiet. Vi har innehållsanalyserat de utskrivna intervjuerna, tagit del av tidigare forskning och studerat skolans läromedel. Slutsatser Flertalet av de lärare vi intervjuat använder sig av en eller flera begreppsmodeller. Studien har visat på att mellanstadielärarna anser att eleverna har en viss förförståelse medan högstadielärarna säger att eleverna saknar relevant förförståelse för tal i bråkform. Analysen av de utskrivna intervjuerna har visat att några av de intervjuade lärarna är medvetna om att fallgropar/svårigheter kan förekomma i de begreppsmodeller de använder vid introduktion av tal i bråkform. Svårigheter kan också uppstå om de begreppsmodeller som används ej är kompatibla.eng
dc.format.extent507964 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-096eng
dc.titleIrrationella tal – vilka begreppsmodeller använder sig lärare av vid introduktion av tal i bråkform?eng
dc.typeTexteng
dc.type.uppsokCeng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record