• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Irrationella tal – vilka begreppsmodeller använder sig lärare av vid introduktion av tal i bråkform?

Sammanfattning
Irrationella tal – vilka begreppsmodeller använder sig lärare av vid introduktion av tal i bråkform? Arbetets art Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet inom lärarprogrammet. Sidantal 41 Författare Claes Benjegård, Susanne Eneland och Elisabeth Nohlås Handledare Per-Olof Bentley Tidpunkt Höstterminen 2005 Syfte Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka begreppsmodeller lärarna använder vid introduktion av arbetet med tal i bråkform. Syftet är också att undersöka om skillnader i val av begreppsmodeller föreligger mellan mellanstadiets och högstadiets lärare. Med undersökningen vill vi få fram om lärarna anser att eleverna har relevant förförståelse för tal i bråkform. Undersökningens syfte är också att få fram vilka fallgropar lärarna upplever att det finns i de begreppsmodeller de använder sig av vid introduktion av tal i bråkform. Syftet är att undersöka vilka förförståelser lärarna anser att eleverna behöver och vilka fallgropar lärarna kan se med de olika begreppsmodellerna. Det resultat som studien kommer att visa vill vi jämföra med tidigare forskning. Bakgrund Det finns olika sätt att förstå tal i bråkform så som: 1. en del av helhet 2. en andel 3. en punkt på tallinjen 4. resultatet av en division 5. proportion 6. förhållande Dessa bildar begreppsmodeller som lärarna använder sig av vid arbetet med tal i bråkform Metod Vi har genomfört intervjuer med matematiklärare från både mellan- och högstadiet. Vi har innehållsanalyserat de utskrivna intervjuerna, tagit del av tidigare forskning och studerat skolans läromedel. Slutsatser Flertalet av de lärare vi intervjuat använder sig av en eller flera begreppsmodeller. Studien har visat på att mellanstadielärarna anser att eleverna har en viss förförståelse medan högstadielärarna säger att eleverna saknar relevant förförståelse för tal i bråkform. Analysen av de utskrivna intervjuerna har visat att några av de intervjuade lärarna är medvetna om att fallgropar/svårigheter kan förekomma i de begreppsmodeller de använder vid introduktion av tal i bråkform. Svårigheter kan också uppstå om de begreppsmodeller som används ej är kompatibla.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/297
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-096.pdf (496.0Kb)
Datum
2005
Författare
Benjegård, Claes
Eneland, Susanne
Nohlås, Elisabeth
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
ht05 2611-096
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV