• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogik i västra Kenya – en kvalitativ studie om specialpedagogiska förutsättningar i två skolformer

Abstract
Sammanfattning: Vår studie bygger på möten med lärare från fem kenyanska skolor. Vårt huvudsyfte är att undersöka lärarnas synsätt kring specialpedagogik och hur de praktiskt arbetar i två olika skolformer med elever som behöver särskilt stöd. Vi vill också undersöka hur verksamheten är ordnad, så att filosofin om ”en skola för alla” möjliggörs. Dessutom om teori stämmer överens med praktik i de skolformer vi möter. Genom vår studie vill vi få en fördjupad förståelse för hur specialpedagogik i Kenya fungerar. I ett inledande skede utgick vi från tidigare forskning och vår egen förförståelse om komplexiteten med specialpedagogiskt arbete. För att undersöka hur skolorna i Kenya fungerade använde vi två metoder, nämligen observationer och intervjuer. Vi har utgått från det sociokulturella teoriperspektivet och ett antal begrepp som belyser våra frågeställningar. Vårt resultat har visat att den sociala kontexten påverkar hur väl arbetet med specialpedagogik kan genomföras i praktiken. Vi har sett att teori sällan överensstämmer med praktik i den kenyanska kontext vi besökte. Samhällets syn och politiska ställningstaganden kring funktionshindrade påverkar de resurser och möjligheter den specialpedagogiska verksamheten har.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/29800
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_29800_1.pdf (190.0Kb)
Date
2012
Author
Wirzén, Sara
Byström, Anneli
Keywords
Integrering
inkludering
special needs education,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV