• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Specialpedagogik i västra Kenya – en kvalitativ studie om specialpedagogiska förutsättningar i två skolformer

Sammanfattning
Sammanfattning: Vår studie bygger på möten med lärare från fem kenyanska skolor. Vårt huvudsyfte är att undersöka lärarnas synsätt kring specialpedagogik och hur de praktiskt arbetar i två olika skolformer med elever som behöver särskilt stöd. Vi vill också undersöka hur verksamheten är ordnad, så att filosofin om ”en skola för alla” möjliggörs. Dessutom om teori stämmer överens med praktik i de skolformer vi möter. Genom vår studie vill vi få en fördjupad förståelse för hur specialpedagogik i Kenya fungerar. I ett inledande skede utgick vi från tidigare forskning och vår egen förförståelse om komplexiteten med specialpedagogiskt arbete. För att undersöka hur skolorna i Kenya fungerade använde vi två metoder, nämligen observationer och intervjuer. Vi har utgått från det sociokulturella teoriperspektivet och ett antal begrepp som belyser våra frågeställningar. Vårt resultat har visat att den sociala kontexten påverkar hur väl arbetet med specialpedagogik kan genomföras i praktiken. Vi har sett att teori sällan överensstämmer med praktik i den kenyanska kontext vi besökte. Samhällets syn och politiska ställningstaganden kring funktionshindrade påverkar de resurser och möjligheter den specialpedagogiska verksamheten har.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/29800
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_29800_1.pdf (190.0Kb)
Datum
2012
Författare
Wirzén, Sara
Byström, Anneli
Nyckelord
Integrering
inkludering
special needs education,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV